Skip to main content
Jos van den Bersselaar Constructie mouse

fietsenstalling Fietsappel

Alphen aan den Rijn

De onbeheerde parkeervoorziening biedt plaats aan 1000 fietsen op het stationsplein. Vanwege compactheid, veiligheid en een groene uitstraling voor een staalconstructie gekozen en in de kleur groen geschilderd.

Projectgegevens

Locatie Stationsplein Alphen aan den Rijn, Alphen aan den Rijn
Opdracht Gemeente Alphen aan den Rijn
Architectuur KuiperCompagnons, Rotterdam i.s.m. Octatube, Delft
Constructief Ontwerp Iv-Consult, Papendrecht
Uitvoering Jos van den Bersselaar Constructie, Udenhout
Staalconstructie Jos van den Bersselaar Constructie, Udenhout

Algemene projectomschrijving

Doordat de hellingbaan van beneden naar boven spiraalvormig verloopt ontstaan vanzelf de contouren van een appel. In het midden staan negen stalen kolommen, het 'klokhuis', dat met een netwerk van staven en knopen aan de buitenzijde van de stalling de hoofddraagconstructie vormt van deze appel van 27,5 m breed en 15,5 m hoog. De hellingbaan gaat 3,5 keer rond. Aan weerszijden van het looppad staan speciale stalen fietsenrekken. In het 'klokhuis' gaan twee stalen trappen tegen de draairichting van de hellingbaan in omhoog, waardoor een spel van verkeersstromen ontstaat.
De vloer is aan de bovenzijde afgewerkt met staalplaten met een anti-sliplaag in twee verschillende kleuren: één voor het looppad en één bij de rekken. Aan onderzijde is de vloer afgewerkt met een wit aluminium plafond. Uplighters aan de hoofddraagconstructie zorgen voor een indirect aanlichting van de appel. De schil van de appel is gemaakt van geperforeerde staalplaat met bloem- en vlinderpatronen. Om de verwijzing naar de appel consequent af te maken heeft de stalling een windvaan in de vorm van een steeltje met blad.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De stalen vloer is opgebouwd uit delen die in de lengterichting via een dwarsverbinding onderling zijn gekoppeld. De vloerdelen liggen op randliggers, zowel ter plaatse van buitenschil als van het 'klokhuis'. De buitenste randliggers zijn verbonden aan de in totaal 105 verschillende zeshoekige knooppunten van het netwerk. Op elke knoop sluiten zes buisprofielen aan, elk onder een andere hoek. De constructie is scharnierend uitgevoerd, behalve de bovenring van het klokhuis en de aansluitingen van de vloerdelen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk