Skip to main content
IMd Raadgevende Ingenieurs mouse

Metrostation Capelle Centrum

Capelle a/d IJssel

Het plan voor het metrostation omvat op de begane grond de nieuwe entree met liften, techniekruimte en fietsenberging en op perronniveau een nieuwe overkapping.

Projectgegevens

Locatie Metrostation Capelle Centrum, Capelle a/d IJssel
Opdracht RET, Rotterdam
Architectuur Gemeente Rotterdam Stadsontwikkeling, Rotterdam
Constructief Ontwerp IMd Raadgevende Ingenieurs, Rotterdam
Uitvoering Groenendijk PGN Bouw, Dordrecht
Staalconstructie Constructiebedrijf Goudriaan, Oudewater

Algemene projectomschrijving

In opdracht van de RET is door IMd Raadgevende Ingenieurs het constructief ontwerp gemaakt voor de verbouwing van de oostingang van het metrostation Centrum in Capelle a/d IJssel. Uit oogpunt van kosten en duurzaamheid is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande constructie. Perrons, trappen en roltrappen zijn volledig gehandhaafd.
Het geheel is bouwkundig uitgewerkt door Het Facilitair Bureau.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De nieuwe draagconstructie is volledig in staal uitgevoerd. De daken van de overkappingen op perronniveau (hoger niveau) zijn uitgevoerd met stalen dakplaten op stalen liggers. Het dak van de overkapping op perronniveau steunt aan de gevelzijde op de stijlen van de gevel.
Het gebouw wordt gestabiliseerd door de nieuwe stalen liftkernen en de bestaande betonnen liftkernen. Op begane-grondniveau wordt de horizontale belasting uit de nieuwe liftkernen opgevangen door een K-verband.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De oude entree was voor een groot deel buitengebied en zeer onduidelijk en onveilig. Door alles onder een kap te brengen, is de gehele entree achter de beveiligingsschil gebracht en daarmee veiliger en overzichtelijker. De transparante gevel zorgt voor daglicht in de hal en doorkijk aan de reiziger.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

De gevelstijlen zijn gebruikt om het dak van de overkapping te dragen. Hierdoor ontstond een integrale oplossing met een efficiƫnt materiaalgebruik.

Bijzondere aspecten uitvoering

Tijdens de verbouwing is het metrostation in gebruik gebleven. De nieuwe constructie is ingepast in de bestaande situatie. Tijdens de uitvoering is veelvuldig in het bouwteam overlegd hoe met maatafwijkingen en afwijkende detaillering omgegaan moest worden.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Het gebouw is de entree naar een hoger metrostation dat bereikbaar is met trappen, roltrappen en liften. Door de nieuwe entree is een aantrekkelijk en vooral veilige toegang tot het metronet ontstaan.