Skip to main content
Jeroen Musch mouse

gevel Kaboutergarage

Almere Buiten

De gevel met geperforeerde gevelpanelen en geïntegreerde plantenbakken van roestvast staal symboliseert het groene karakter van Almere.

Projectgegevens

Locatie Straat van Florida 10, Almere Buiten
Opdracht Gemeente Almere, dienst stadsbeheer, Almere
Architectuur Mei architecten en stedenbouwers, Rotterdam
Constructief Ontwerp Pieters Bouwtechniek, Delft/Almere
Uitvoering Koopmans Bouw, Apeldoorn
Staalconstructie Kampstaal, Emmeloord

Algemene projectomschrijving

De roestvast stalen panelen zijn gedecoreerd met afbeeldingen uit het ‘alledaagse’ groen van Almere Buiten. Dat groen blijkt te bestaan uit voortuinen met kabouters, windmolens, rietkragen in de omringende polders én vogelhuisjes in gemeentebomen. De gevel laat veel licht door, waardoor het daglicht overdag tot diep in het gebouw dringt en de verlichting 's avonds het gebouw laat stralen. De vide in het hart van het gebouw heeft een groene tl-verlichting en werkt als ruimtelijk oriëntatiepunt.
De gevelpanelen hebben een perforatiegraad van 40%, waardoor de garage natuurlijk wordt geventileerd en er geen sprinklerinstallatie in het gebouw noodzakelijk is.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De parkeergarage voor 450 auto’s heeft een constructie met hoedliggers met kanaalplaatvloeren en vierkante kokers als kolommen. De stabiliteit wordt verkregen door diagonalen en kruisverbanden. Aan de hoedliggers zijn zowel de staanders van de vangrails als de roestvast stalen gevel bevestigd.
De gevel bestaat uit roestvast stalen panelen van 1,22x2,78 m die dragen van vloer tot vloer. De panelen zijn geproduceerd uit vlakke platen roestvast staal 316 met een dikte van 1,25 mm en vierkante gaten die zorgen voor een perforatiegraad van ongeveer 40%. De afbeeldingen zijn als reliëf in de panelen gedrukt en de randen zijn omgebogen. De gevelpanelen ontlenen hun sterkte aan de vorm. De gevelpanelen zijn ter plaatse van de randen met elkaar verbonden door een vier bouten. Hierdoor wordt een horizontale puntlast ter plaatse van de rand van een paneel (bijvoorbeeld door van een vallend persoon) samen met het aangrenzende paneel opgenomen. Zo konden de panelen uit een dunnere plaat worden gemaakt en is materiaal bespaard.
Met 3D-computertechnieken, speciale stansperforatie stempels en uit gietstaal gefreesde mallen zijn de roestvast stalen panelen ‘diepgetrokken’. Door deze productietechniek uit de auto-industrie toe te passen waren grote vormvrijheden mogelijk die anders nooit economisch haalbaar zijn. De economische haalbaarheid is vergroot door het toepassen van één mal en contramal.
Er is voor een rechthoekige perforatie gekozen omdat de gehele staalconstructie uit rechthoekige buisprofielen bestaat. Met de 3D modellering zijn een aantal optimalisaties uitgevoerd, waardoor de productie van de afbeelding mogelijk werd zonder grote lokale plastische vervormingen tijdens het dieptrekken, die zouden kunnen leiden tot scheuren en of verzwakkingen. Optimalisaties zijn: het afronden van de hoeken van de vierkante gaten in de roestvast stalen plaat waardoor piekspanning en grote plastische vervormingen tijdens het productieproces zijn voorkomen. Om dezelfde reden is de punt van de kaboutermuts afgerond. Om voldoende stijfheid te krijgen zijn een aantal rietstengels aan de figuratie toegevoegd.
Door de benodigde ruimte voor het parkeren en de beperkte afmetingen van de kavel bleef er slechts 70 mm over voor de dikte van het gevelpakket. Desondanks dragen de gevelpanelen van vloer tot vloer zonder hulpconstructie. De panelen zijn in totaal 65 mm diep, 40 mm voor de stalen randen waarmee de gevelelementen aan de constructie zijn bevestigd en 25 mm voor de profilering van de figuratie.
De plantenbakken, die aan de gevel hangen, zijn bevestigd aan de stalen vangrail die rondom de vloeren is aangebracht. Hierdoor was geen verdere hulpconstructie nodig.
De gevelpanelen zijn onbehandeld. Vanwege de ligging van het gebouw dicht bij het spoor bestaat de kans dat fijne ijzerdeeltjes en koperdeeltjes die vrijkomen bij het langsrijden van treinen zich gaan hechten aan de gevel en hierdoor roestvorming kunnen veroorzaken. Uit een corrosieproef bleek dat er wel een soort vliegroest gaat optreden, waarbij roest op het oppervlak komt te liggen. Deze roestdeeltjes gaan echter niet vastzitten en is door schoonmaken gemakkelijk weer te verwijderen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk