Skip to main content
mouse

Voetgangersbrug Schaapsdrift: brug tussen zand en heide

Voorthuizen

De stalen fiets- en voetgangersbrug ‘Schaapsdrift’ is een verbinding over de N303, de nieuwe rondweg bij Voorthuizen.

Projectgegevens

Locatie Wilbrinksbos/ N303 , Voorthuizen
Opdracht Provincie Gelderland, Arnhem
Architectuur IPV Delft, Delft
Constructief Ontwerp Antea Group, Capelle aan den IJssel
Uitvoering Strukton Civiel Noord Oost, Oldenzaal
Staalconstructie Staalconstructie Buiting staalbouw, Broekland

Documenten

Algemene projectomschrijving

In 2018 besteedde de provincie Gelderland het project ‘Rondweg N303’ aan. In 2019 werd de nieuwe rondweg bij Voorthuizen aangelegd. Aan de noordkant doorsnijdt de weg twee geologisch belangrijke verstuivingen. Op deze locatie is de stalen fiets- en voetgangersbrug ‘Schaapsdrift’ gerealiseerd. De brug verbindt Blankensgoed met het Wilbrinkbos. De brug ligt op een plek waar vroeger een pad tussen twee landerijen liep. Dit pad werd door schaapherders gebruikt om bij de heidevelden te komen. Omwonenden bedachten de naam ‘Schaapsdrift’ als referentie hieraan.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De stalen voetgangersbrug is slank en elegant met een stijlvol spijlenhekwerk. De twee steunpunten hellen schuin naar binnen, zodat de hoofdoverspanning kleiner is dan bij rechte steunpunten. Bovendien versterkt de plaatsing de poortvorm van de brug vanuit het oogpunt van de automobilisten. Omdat de brug in een bocht van de rondweg ligt, maakten we hem iets langer dan strikt genomen noodzakelijk was, automobilisten hebben hierdoor goed zicht door de bocht heen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

  • Vanaf het schetsontwerp is nauw samengewerkt met onder meer opdrachtgever en de dorpsbouwmeester. Een onderdeel waarover veel is gediscussieerd is de kleur van het staalwerk. De okergele kleur geeft de brug nog meer cachet en past goed bij de groene omgeving.
  • Om het historische perspectief te accentueren volgt de brug de lijn van de zandbulten. Hiermee is de brug optimaal ingepast in de directe omgeving, die zich kenmerkt door zand en heide, met daaromheen groen.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

  • De brug is in drie delen geproduceerd. De pijlers, en vervolgens het dek dat op de pijlers is gelast. Dit vroeg speciale toleranties en daarmee een zeer zorgvuldig productieproces;
  • De brug heeft een kruisingshoek van 55 graden en het dek is gekromd, wat leidt tot een complexe maatvoering van de aansluitingen.
  • De brug is 3D in Inventor getekend (staal) en de onderbouw (beton) 3D in Revit. Dit geheel is in 1 model gecombineerd om de raakvlakken te borgen;
  • De brug is met een dekdikte van 350 mm (L/40) en kolommen met verlopende dikte bijzonder slank. Dit is enerzijds vanuit een esthetisch oogpunt, maar beperkt ook het gebruik van staal, wat de constructie maximaal duurzaam maakt;
  • Om belastingen uit een eventuele aanrijding op te kunnen nemen is de stalen brug met robuuste verbindingen vastgemaakt op de betonnen onderbouw. Door een uitgekiende detaillering is dit nauwelijks zichtbaar. Bij de schuine kruisingshoek bleek een integrale verbinding met de landhoofden niet haalbaar. Om die reden zijn hier glijdende verbindingen toegepast.