Skip to main content
ipv Delft, Henk snaterse mouse

Voetgangersbrug Heidekamppark

Stein

Dankzij slim gezet staalwerk, goede samenwerking en logistiek gepuzzel is voetgangersbrug Heidekamppark een slank landmark geworden dat na decennia de barrière tussen Urmond en Stein doorbreekt. De slanke tuibrug heeft een lengte van 75 meter en een kenmerkende, 25 meter hoge V-vormige pyloon.

Projectgegevens

Locatie ter hoogte van Mauritslaan 82, Urmond, Stein
Opdracht Gemeente Stein, Stein
Architectuur ipv Delft, Delft
Constructief Ontwerp Ingenieursbureau Kwant, Veendam
Uitvoering Machinefabriek Rusthoven, Groningen
Staalconstructie Machinefabriek Rusthoven, Groningen

Algemene projectomschrijving

Deze lange, slanke brug met opvallende V-vormige pyloon vormt sinds de zomer van 2015 een van de toegangen tot het nieuwe Heidekamppark in Stein. De voetgangersbrug overbrugt een afgesloten zone met spoortracé en diverse boven- en ondergrondse leidingen en is de enige directe verbinding tussen het park en het naastgelegen Urmond.
Het Heidekamppark, een gebied van 45 hectare, is eind vorig jaar aangelegd op een voormalige gipsdeponie. Om het park aan de noordzijde te ontsluiten richting Urmond, schreef de gemeente Stein een tender uit voor ontwerp en uitvoering van een voetgangersbrug.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De brug bestaat uit een kokervormig dek van gezet staal, dat met tien tuien is opgehangen aan een asymmetrisch geplaatste 25 me hoge V-vormige stalen pyloon. Het brugdek is 2 m breed en bevindt zich op zo’n 7,5 m boven het maaiveld.
In het streven naar een zo efficiënt mogelijk ontwerp is gekozen voor een dek uit gezet staal: een gezet U-profiel met een dikte van 15 mm vormt de onderzijde en zijkanten en daartussen is een dekplaat van eveneens 15 mm gelast die de bovenzijde van de doos vormt. Aan de binnenzijde van het kokervormige dek bevinden zich diverse verstijvingsschotten.
De dekplaat is iets onder de bovenzijde van het U-profiel bevestigd, zodat een opstaande rand ontstaat waartussen de slijtlaag is aangebracht. De zijkanten van het brugdek zijn direct bij fabricage voorzien van geïntegreerde oren voor de bevestiging van de tuien.
De stalen U-profielen, die de basis van het dek vormen, zijn in één keer gezet in een lengte van 12 m Dit minimaliseerde de hoeveelheid bouwdelen en het benodigde laswerk, en optimaliseerde het bouwproces.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

De pyloon vormde constructief gezien de grootste uitdaging, want de ontwerpers wilden een zo slank mogelijk en naar boven toe verjongende pyloon. De pyloonbenen zijn driehoekig in doorsnede en verlopen over de hoogte van de pyloon van 801 x 704 mm naar 426 x 394 mm helemaal bovenaan. De pyloonbenen bestaan ieder uit een gezette plaat van 15 mm en een rugplaat van 35 mm dik.

Bijzondere aspecten uitvoering

Het beeldbepalende element van de brug was met zijn 25 bij 9,5 m niet even achterop een vrachtwagen te vervoeren. De pyloon is daarom in twee delen in Groningen gemaakt en over de weg naar Smeets Schilderwerken in Stein vervoerd, waar alles in elkaar is gezet en geconserveerd. Daarna verzorgde de firma Mammoet, die een vestiging heeft op het DSM-terrein in Stein, een nachtelijk transport naar de uiteindelijke locatie.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk