Skip to main content
ipv Delft, Henk Snaterse mouse

Verkeersportaal Neerbosch

Nijmegen

Als onderdeel van de herinrichting van kruispunt Poort Neerbosch in Nijmegen maakt deze slanke, poortvormige staalconstructie het belang van de kruising als westelijke toegang tot de stad manifest. Verlichting, bewegwijzering en verkeerslichten zijn in de constructie geïntegreerd.

Projectgegevens

Locatie Neerbosscheweg/Hogelandseweg/Ijpenbroekweg, Nijmegen
Opdracht Gemeente Nijmegen, Nijmegen
Architectuur ipv Delft, Delft
Constructief Ontwerp Ingenieursbureau Aafjes, Zwolle
Uitvoering BAM infra Noordoost Wegen, Zwolle
Staalconstructie Jan Kuipers Nunspeet, Nunspeet

Algemene projectomschrijving

Poort Neerbosch is een kruispunt op een van de belangrijkste toegangswegen van Nijmegen vanuit het westen. Het kruispunt is in 2015 grondig aangepakt. Niet alleen is het kruispunt compacter en de doorstroming voor zowel snel als langzaam verkeer flink verbeterd, dankzij een slanke poortvormige staalconstructie vormt het kruispunt nu ook visueel een toegang tot de stad. De opvallende maar ingetogen poortconstructie is voorzien van geïntegreerde verlichting, bewegwijzering en verkeerslichten.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Het poortelement bestaat uit vier slanke achterover hellende pylonen, geplaatst in de oksels van het kruispunt, waaraan met tui- en hangdraden een vierkant stalen frame van kokerprofielen (400 x 400 mm) is opgehangen. Op dit frame zijn de verkeerslichten gemonteerd, maar ook de bewegwijzering. De functionele verlichting bevindt zich aan spankabels boven het lege, overzichtelijke kruispunt.
De pylonen zijn 13 m hoog en hebben een trapeziumvormige doorsnede, die van onder naar boven verloopt van 500x400 mm naar 600x800 mm op het breedste punt en 248x190 mm helemaal bovenaan. Het frame heeft een overspanning van 41 m.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De integratie van verlichting, bewegwijzering en verkeerslichten, gecombineerd met het iconische poortelement maken het poortelement uniek in Nederland en het eerste in zijn soort. Het kruispunt zelf blijft leeg en obstakelvrij, wat de overzichtelijkheid sterk ten goede komt. Omdat de constructie boven het kruispunt hangt kan het kruispunt compacter uitgevoerd worden wat de doorstroming ten goede komt.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Het gebruik van tuien zorgt ervoor dat de constructie zo slank kan zijn.
De dragende kokerliggers van het horizontale frame zijn opgehangen aan een tuiconstructie in hangbrugconfiguratie. Hierdoor hoeven er maar twee tuien, de hoofddragers, aan de voorzijde van elke pyloon bevestigd te worden. De dragende balken hangen met hangdraden aan deze hoofddragers. Het benodigde aantal tuidraden en aanknopingspunten blijft zo beperkt, wat ook visueel zorgt voor een rustig beeld.
De hoofddragers liggen niet recht boven het frame, maar wijken schuin naar buiten. Zodoende houdt de tuiconstructie ook het boven het kruispunt gespannen net van spandraden waaraan de openbare verlichting is bevestigd strak en horizontaal, ondanks het gewicht van de armaturen. De vorm van de pylonen, die bovenaan achterover hellen en vanuit de oksels van het stalen frame naar buiten wijzen, maakt deze dragende werking van de tuien ook zichtbaar.

Bijzondere aspecten uitvoering

Tussen eerste schets en oplevering zaten slechts zes maanden.
Bij de uitvoering is de overlast voor het verkeer zoveel mogelijk beperkt. Tijdens twee weekendafsluitingen is alles gerealiseerd, waarbij in het eerste weekend de staalconstructie is geplaatst, en in het tweede weekend de VRI en verlichting is aangebracht.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk