Skip to main content
ipv Delft, Henk Snaterse mouse

Fiets- en voetgangersbrug Willem III

Assen

Deze ingetogen beweegbare fiets- en voetgangersbrug ligt op de zogenaamde Blauwe As, de nieuwe recreatieve vaarroute door het historisch centrum van Assen, dat in 2017 opengaat voor de recreatievaart. Deze nieuwe vaarroute telt 6 beweegbare bruggen en 2 sluizen (opdrachtgever Gemeente Assen) en maakt deel uit van het ontwikkelprogramma FlorijnAs (www.florijnas.com). Alle bruggen worden voorzien van een kunstuiting.

Projectgegevens

Locatie Vaart Noordzijde / Het Kanaal, Assen
Opdracht Gemeente Assen, Assen
Architectuur ipv Delft, Delft
Constructief Ontwerp Bartels Infra, Leeuwarden
Uitvoering BAM infra Noordoost Wegen, Drachten
Staalconstructie Machinefabriek Rusthoven, Groningen

Algemene projectomschrijving

De Willem III brug, een beweegbare fiets- en voetgangersbrug op de Blauwe As in Assen, laat zien hoe compact een brugontwerp kan zijn. Werkelijk alle elementen, van bewegingswerk en verlichting tot slagbomen en scheepvaartseinen, zijn geïntegreerd in één slanke, ingetogen constructie.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De gehele brug is van staal, van hoofddraagconstructie tot dek en van slagboomkast tot hekwerk.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Uitgangspunt was een ingetogen en aantrekkelijk geprijsd ontwerp te maken. Het economische karakter van de brug komt voor een groot deel voort uit de keuze voor het bewegingswerk. Het gebruik van bovendekse hydraulische cilinders betekent dat er geen dure kelder nodig is en de aanpassingen aan de bestaande kade minimaal zijn. Het materiaalgebruik is bovendien beperkt, zeker vergeleken met een ophaalbrug. Bijkomend voordeel van dit type bewegingswerk is dat het goed bereikbaar is voor onderhoud; het bevindt zich in de open hekwerken.
De toepassing van bovendekse hydraulische cilinders als bewegingswerk voor een brug is niet ongewoon, maar bij dit type brug wel redelijk ongebruikelijk. Hier zorgt het voor een subtiele brug die goed past in de rustige omgeving.
Verder is de allesomvattendheid van het ontwerp bijzonder. Behalve het bewegingswerk, zijn ook alle andere elementen geïntegreerd in de stalen brug. Zo fungeren de twee stalen masten aan weerszijden van het water als lichtmast, maar ook als behuizing voor de slagbomen en zijn zowel scheepvaartseinen als verkeersseinen eraan bevestigd.
De noodzakelijke technische ruimte voor de elektrakasten, oliepomp en olietank is geïntegreerd in een bijzondere bank op de kade met uitzicht over de Vaart. Zodoende was ook voor deze elementen geen kelder nodig.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Het beweegbare brugdek bestaat uit een efficiënte staalconstructie van twee randliggers met dwarstroggen. Deze troggen geven de onderzijde van de brug een gelinieerd uiterlijk, waardoor het zich goed leent voor plaatsing van de gewenste kunstuiting in de vorm van een gedicht.

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk