Skip to main content
mouse

kraanbanen metro Noord-Zuidlijn

Amsterdam

De kraanbanen en andere hulpconstructies van Station Ceintuurbaan zijn uitgevoerd in S355. Hierdoor bleef er meer hijshoogte over en was de montage eenvoudiger uit te voeren.

Projectgegevens

Locatie Station Ceintuurbaan, Amsterdam
Opdracht Max Bögl Mennens, Amsterdam
Constructief Ontwerp Akerveld Engineering, Akersloot
Uitvoering Max Bögl NZ-lijn Amsterdam vof, Amsterdam
Staalconstructie Staalbouw Purmerend, Purmerend

Algemene projectomschrijving

Tijdelijke constructies van grote projecten zijn een opgave op zich. Bij de aanleg van de metrolijn Noord-Zuid zijn kraanbanen toegepast met een een gezamenlijke lengte van 500 m waarin tevens een aantal bochten voorkomen. De kraanbaan moest gemakkelijk te monteren zijn, voldoende sterk en na afloop van het project weer eenvoudig te demonteren. Bij de kraanbaan horen ook trappen en vluchtgelegenheden, die ook grotendeels in staal zijn uitgevoerd. Deze tijdelijke voorzieningen worden hergebruikt en verhuizen steeds mee naar een volgende bouwplaats.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De kraanbanen zijn bevestigd aan staafankers die aan het beton van het tunneldak zijn bevestigd. Door de keuze voor S355 kon worden volstaan met profielen IPE-360. Hiermee werd hijshoogte gewonnen, omdat de baan onder de stempels tussen de wanden moest worden aangebracht.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk