Skip to main content
Rindert van den Toren mouse

Centrale Trap Utrecht Centraal station

Utrecht

De verdieping van de commerciële strook van CS Utrecht wordt aan de koppen ontsloten met trappen en een lift. Centraal in de hal is een opvallende afgetuide trapconstructie geïntroduceerd.

Projectgegevens

Locatie Stationshal 12, Utrecht
Opdracht ProRail, Utrecht
Architectuur Benthem Crouwel Architects, Amsterdam
Constructief Ontwerp Movares, Utrecht
Uitvoering Besix Nederland, Barendrecht
Staalconstructie Hoogenboom Staal, Nieuwveen

Algemene projectomschrijving

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De trapbomen zijn gemaakt uit samengestelde strippen en een ronde buis met plaatstalen treden. Het bordes is eveneens samengesteld uit gesneden strippen en een gewalste stalen buis voor het stalen dek en plafond.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De trappen en bordessen hangen met zes trekstangen aan het dak van het station. De trappen dragen niet op stationsvloer, en zijn geschoord aan de bestaande constructie tegen zijwaartse beweging.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

De trap is opgehangen aan rvs M42-massieve tuien die met schroefdraadbussen zijn samengesteld. De stalen balusters zijn bekleed met gebogen gehard glas in de rondingen.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Bordes geeft overzicht over de gehele stationshal en de trap is functioneel voor het bereiken van de horeca op de commerciële verdiepingvloer.