Skip to main content
mouse

Voetgangersbrug ‘s Gravelandsevaart

's-Graveland

Deze elegante stalen voetgangersbrug ligt over de ’s Gravelandsevaart in 's-Graveland en maakt deel uit van het Noord-Hollandpad, een 280 kilometer lange wandelroute tussen Texel en Huizen. Ooit lag hier een trekpont, maar die is wegens te hoge onderhoudskosten uit de vaart gehaald. Sindsdien wilde Recreatieschap Noord-Holland heel graag een vaste verbinding voor voetgangers. Liefst een die qua vormgeving zou aansluiten op het statige en rustgevende karakter van het polderlandschap en de prominent zichtbare buitenplaatsen in de directe omgeving van de brug. Het budget was echter zodanig krap, dat de reguliere aanbesteding niets opleverde, behalve een standaard ontwerp dat ook nog eens boven budget was.

Projectgegevens

Locatie Noordereinde, 1243 JX, 's-Graveland
Opdracht Recreatie Noord-Holland
Architectuur ipv Delft creatieve ingenieurs, Delft
Constructief Ontwerp Aannemersbedrijf Damsteegt, Meerkerk
Uitvoering Aannemersbedrijf Damsteegt, Meerkerk
Staalconstructie Aannemersbedrijf Damsteegt, Meerkerk

Documenten

Algemene projectomschrijving

Dankzij een slimme werkwijze en een doordacht ontwerp, lukte het ipv Delft en Damsteegt in 2019 toch de lang gewenste brug te realiseren. De werkwijze was simpel: ipv Delft maakte een aantal schetsen en ging toen direct met opdrachtgever en aannemer Damsteegt om tafel om de haalbaarheid te bespreken. Deze samenwerking in een mini-bouwteam leidde tot een brugontwerp dat binnen budget te realiseren was. Dankzij de 1-op-1 aanpak was er geen aanbestedingsprocedure nodig, wat een flinke kostenbesparing opleverde. Het ontwerp is bovendien optimaal afgestemd op de mogelijkheden en expertise van de aannemer, en op de mogelijkheden van staal.

De nieuwe oversteek sluit ook goed aan op andere wandelroutes over het landgoed Boekesteyn en door de Stichtsch-Ankeveensche Polder.

 

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De 18 meter lange voetgangersbrug is geheel van staal gemaakt. Basis is een getoogde kokerligger die steunt op twee stalen buispalen. Op deze kokerligger bevindt zich een uitkragend stalen dek. De dwarsspanten onder het dek lopen bovendeks door, waar ze de balusters van het hekwerk vormen. Al met al is het geheel een bijzonder efficiënte constructie, die mogelijk is juist door het gebruik van staal. Vorm en functie gaan hand in hand.

 

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De positie van de stalen buispalen is zo gekozen, dat de voor het brugdek benodigde kilo’s staal minimaal zijn. En door de keuze voor stalen buispalen zijn er geen dure betonnen landhoofden nodig.

Dat dwarsspanten en balusters één en hetzelfde stalen element zijn, is wel een bijzonder vernuftig detail. Vaak heeft de brug een brugrand die ervoor zorgt dat dwarsspant en baluster twee verschillende elementen zijn.

Verder is de detaillering van het hekwerk noemenswaardig. De positie van de stalen spijlen (staf) in het hekwerk is opvallend: ze bevinden zich aan de binnenzijde van de brug en niet in het midden van de balusters, wat veel gebruikelijker is. Ook de dunne staalplaat van het brugdek eindigt met eenzelfde ronde staf, waardoor de brugrand robuust en verzorgd is. Hekwerk en brugdek vormen bovendien een duidelijk samenhangend geheel. Samen met de hekwerkbeëindiging, die bestaat uit een elegante uitkragende handregel, dragen deze details sterk bij aan de prettige en ranke uitstraling van de brug die zo goed past bij het omliggende landschap.