Skip to main content
Foto’s:	Rindert van den Toren mouse

Tophalte Den Haag Hollands Spoor

Den Haag

De ‘Tophalte’ Hollands Spoor maakt onderdeel uit van ‘Netwerk Randstadrail’, een gezamenlijk project van de HTM, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) en de gemeente Den Haag om de komst van de ruime(re) Avenio trams mogelijk te maken. In de naam ligt het al verscholen: een Tophalte is een hoogwaardige halte onder de haltes. Er is hier extra geïnvesteerd om ruime, comfortabele, veilige, overkapte en goed toegankelijke tramperrons te maken die tevens als paradepaardje voor het tramnet dienen. Door meer kwaliteit te bieden willen de opdrachtgevers het reizen op dit drukke vervoersknooppunt aantrekkelijker maken.

Projectgegevens

Locatie Stationsplein , Den Haag
Opdracht Netwerk Randstadrail en gemeente Den Haag, Den Haag
Architectuur Ingenieursbureau Den Haag, Den Haag
Constructief Ontwerp Movares Nederland, Utrecht
Uitvoering Dura Vermeer Groep, Rotterdam & Koers Groep, Barendrecht
Staalconstructie Buiting Machinebouw en Staalconstructie, Broekland

Algemene projectomschrijving

De ‘Tophalte’ Hollands Spoor maakt onderdeel uit van ‘Netwerk Randstadrail’, een gezamenlijk project van de HTM, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) en de gemeente Den Haag om de komst van de ruime(re) Avenio trams mogelijk te maken. 

In de naam ligt het al verscholen: een Tophalte is een hoogwaardige halte onder de haltes. Er is hier extra geïnvesteerd om ruime, comfortabele, veilige, overkapte en goed toegankelijke tramperrons te maken die tevens als paradepaardje voor het tramnet dienen. Door meer kwaliteit te bieden willen de opdrachtgevers het reizen op dit drukke vervoersknooppunt aantrekkelijker maken. 

De opdracht bestond uit het maken van twee volledig overkapte eilandperrons van elk 78 meter lengte. Hier moet de reiziger comfortabel kunnen wachten, voorzien van uitgebreide digitale reizigersinformatie. Daarnaast is integrale toegankelijkheid van zowel de halte als de trams vereist. Enkele richtinggevende uitspraken van de opdrachtgevers luiden: ‘We zoeken een ijl, transparant, overzichtelijk ontwerp’, ‘Een tophalte is meer dan een mooie kap alleen’, ‘Haags en van nu’ en ‘Het Station Holland Spoor is het icoon, hier moet niet teveel architectonisch geweld tegenover gesteld worden’.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Om binnen budget te blijven wordt gekozen om het aantal onderdelen in de constructie te minimaliseren. Hiertoe zijn de stalen goten van de kap dragend uitgevoerd. De kolommen worden uitgevoerd als een T-spant waarop de goten worden bevestigd, hiermee is de hoofddraagconstructie compleet. De aansluiting bij de historische context van het treinstation Den Haag Hollands Spoor is gezocht in ander materiaalbebruik. Voor meer ‘warmte’ valt de keuze op gelamineerd meranti houten glasdragers. Ook bij de afwerking van de dragende stalen langsgoten wordt gekozen voor meranti.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Aan de buitenzijde van de laatste gordingen zijn led-verlichtingsplaten aangebracht. Daar voorlangs zit een aan de uiteinden teruggebogen staalplaat waarin de belettering ‘HOLLANDS SPOOR’ is uitgespaard. Deze ± 7,50 m lange platen zijn eveneens met duplexsysteem geconserveerd en enkel aan de uiteinden van de goten bevestigd.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

De goten zijn aan de randen van de kap afgewerkt met een gepoedercoat aluminium extrusieprofiel en omkast met afneembare hpl-platen waarop merantihouten planken zijn bevestigd. Bij de bevestiging van de extrusieprofielen, beplating en planken is er voor gezorgd, dat uitzettingsverschillen niet tot spanningen leiden. Achter deze omkasting liggen de kabelgoten die gevoed worden via een van de kolommen. Aan de horizontale delen van de kolom is de verlichting aangebracht en daaraan hangen ook de DRIS-borden, omroepinstallatie en beveiligingscamera’s. Zo zijn alle installatievoorzieningen eenvoudig bereikbaar voor onderhoud en aanpassingen.

Bijzondere aspecten uitvoering

De goten zijn torsieslap. Voor voldoende draagkracht worden de glasdragers er momentvast aan bevestigd. Om het aantal handelingen op de bouwplaats te beperken, worden de gebogen, gelamineerd merantihouten glasdragers in de fabriek met stiften verbonden aan gezette randen met uitstekende platen, zodat een ladderframe ontstaat van één compleet veld. Vervolgens wordt in het werk ter plaatse van elke glasdrager van staal op staal een momentvaste verbinding gemaakt met vier bouten.

Bij het ontwerp is rekening gehouden met de bereikbaarheid van de bouwlocatie voor grote transporten. Hierop zijn de afmetingen afgestemd. De grote mate van prefabricage verkort de bouwtijd op dit drukke stationsplein met beperkte werkruimte. Beide kappen zijn in slechts zes weken gebouwd.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Het ontwerp van de kappen is tot stand gebracht met een vergaande integratie van onderdelen en functies; die een brug slaan naar het ruim 125 jaar oudere treinstation, maar toch modern in uitstraling zijn.