Skip to main content
mouse

kantoor- en patiogebouw PGGM

Zeist

De nieuwe vleugels en het patiogebouw zijn met een hoofddraagconstructie in staal opgetild boven het maaiveld om het doorzicht in het park te behouden.

Projectgegevens

Locatie Kroostweg Noord 149, Zeist
Opdracht PGGM, Zeist
Architectuur Mateo arquitectura, Barcelona, Spanje
Constructief Ontwerp Zonneveld ingenieurs b.v., Rotterdam
Uitvoering Ballast Nedam Bouw Speciale Projecten, Nieuwegein
Staalconstructie Staalbouw Nagelhout Bakhuizen B.V., Bakhuizen

Algemene projectomschrijving

Naast het bestaande gebouw van PGGM in Zeist zijn twee kantoorvleugels en een patiogebouw in de binnentuin gerealiseerd. Onder de twee nieuwe kantoorvleugels is een drielaagse parkeerkelder en een expeditie gemaakt. Het gebouw kent grote overstekken. Deze overstekken oefenen horizontale belastingen uit op de vloeren en kernen. De uitkraging van het auditorium is via de atriumconstructie horizontaal gekoppeld aan de overstekken van de kantoorvleugels. De beide overstekken zijn hierdoor in balans.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Op de funderingsstroken (op staal) zijn voor de hoogbouw stalen kolommen over vier verdiepingen gemonteerd. De vloeren van de parkeergarage zijn kanaalplaatvloeren, opgelegd op 8,1 m lange hoedliggers. Boven de begane-grondvloer worden per vleugel acht stalen jukken opgesteld, h.o.h. 14,4 m respectievelijk 12,6 m. Beide vleugels van het gebouw hebben aan de oostzijde een uitkraging van 12,6 m. Deze wordt gerealiseerd met diagonalen die in de gangzone van de kantoorvleugels over een hoogte van drie verdiepingen de uitkraging duidelijk afleesbaar maken.
De uitkragingen zijn gemonteerd met een vooraf vastgestelde zeeg. Door het evenwicht dat in de hoofdstructuur wordt nagestreefd, was het van belang dat de uitkragingen aan beide zijden gelijktijdig dienden te worden uitgevoerd.
Het bestaande gebouw en de nieuwbouw worden op twee plaatsen gekoppeld met bruggen.
Om de structuur van het bestaande gebouw geschikt te maken voor de verbindingsroute is een middenkolom op niveau 1 verwijderd. Voor de boven- en onderliggende kolom wordt met een stalen portaal, dat via vijzels op spanning is gebracht, de belasting overgebracht. Door deze ingreep is in het bestaande gebouw een functionele brede doorloop gemaakt.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk