Skip to main content
mouse

gevel en dak parkeergarage Greenpark

Rotterdam

Deze parkeergarage heeft de 'grootste groene gevel van Europa' door het toepassen van gaasconstructies – normaal gebruikelijk in tuinontwerpen en geluidschermen – als zelfstandige constructieve elementen.

Projectgegevens

Locatie Westblaak, Rotterdam
Opdracht West-Star Management, Rotterdam
Architectuur Architektenburo Kühne & Co, Rotterdam
Constructief Ontwerp DHV, Den Haag
Uitvoering Greenface, Rotterdam
Staalconstructie Firmus Products, Geffen

Algemene projectomschrijving

De opdrachtgever wilde het aanzicht van de parkeergarage vanuit het aangrenzende kantoor en de omliggende bebouwing verbeteren. Deze 'groene' oplossing heeft ook nog andere voordelen:
• luchtzuivering door lokale opvang van fijnstof en CO2-reductie;
• vermindering van omgevings- en parkeerlawaai;
• bijdrage aan meer oppervlaktegroen in de stad Rotterdam;
• verbeteren van de ecologie en biodiversiteit in het stadscentrum;
• verminderen van de opwarming van de binnenstad door de aanwezigheid van groen;
• ontlasten van het riool door hergebruik van het regenwater als voeding voor de planten.

De gevelschil bestaat uit een lichtgewicht korfconstructie met doorsneden van 400x400 mm en 200x400 mm. De wisselende diepte in combinatie met de geabstraheerde boomstructuur leveren een architectonische korfconstructie op als drager voor de gevelbeplanting. In de korven zijn plantenbakken opgenomen waar vandaan de Hedera zijn weg door de gaasconstructies vindt. Naar verwachting bereiktde beplanting binnen drie jaar de gewenste omvang en wordt zo’n 5000 m2 stadsgroen toegevoegd aan de leefomgeving.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De groene schil om de parkeergarage is gemaakt met korfconstructies opgebouwd uit gaasmatten van verzinkte staaldraad met een diameter van 5 mm en 6 mm. De elementen moesten licht van gewicht zijn, omdat de bestaande garage nauwelijks extra belasting kan dragen. Op het dak, waar de gaaskorven een pergola vormen, worden ze afgesteund op stalen kolommen. De korven zijn als prefab elementen, compleet met plantenbakken en beplanting, in het werk gemonteerd.
• In de gevel zijn de korven samengesteld uit twee U-vormige delen met een staafdiameter van 5 mm die onderling zijn gekoppeld. Voor de windbelasting fungeren de korven als raamwerkligger.
• In het dak zijn de korven opgebouwd uit vier platte matten die onderling in de hoeken gekoppeld zijn. Door de matten in de vorm van een 'molenwiek' uit te voeren, is het aantal verschillende matten beperkt. Constructief gezien verzorgen de twee verticale vlakken van de korf de belastingafdracht van de verticale belasting. De twee horizontale vlakken verzorgen de afdracht van de windbelasting. Door de hogere verticale belasting zijn hier diagonalen toegevoegd, waardoor de korven als vakwerkligger werken. Hierdoor was met een draaddiameter van 5 mm een overspanning mogelijk van 3,6 m en met een diameter van 6 mm zelfs een overspanning tot 6 m.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk