Skip to main content
mouse

Voetgangersbrug De Ruimte Son

Son

Kunstenaar en ontwerper Frank Havermans heeft een gigantische stalen driepoot ontworpen als voetgangersbrug die de Sonse sterrenschool De Ruimte verbindt met het aangrenzende Sonniuspark.

Projectgegevens

Locatie Bijenlaan 1, Son
Opdracht Gemeente Son en Breugel, Son en Breugel
Architectuur Studio Frank Havermans, Heeswijk Dinther
Constructief Ontwerp Archimedes Bouwadvies, Eindhoven
Uitvoering Studio Frank Havermans, Heeswijk Dinther
Staalconstructie helldörfer lasbedrijf, Arnhem

Algemene projectomschrijving

De brug vertrekt vanuit het terras op de eerste verdieping van de school, steekt vervolgens over het fietspad naast de school en landt via twee brede trappen in het park. Boven het fietspad is een plein gecreëerd vanwaar de scholieren uit kunnen kijken over het park. De staalconstructie is bekleed met vlonderplanken van eikenhout.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De hoofddraagconstructie bestaat uit een samenspel van gelaste strips in weervast staal. De strips variëren in dimensie van 80x12 mm tot 600x20 mm. De drie poten van de brug hebben elk drie verticale stalen strips met een hierop gelaste flens als hoofddrager. In het centrale plein zijn deze negen stalen dragers in elkaar gelast. Hiermee wordt de overspanning van circa 15 m gerealiseerd. Loodrecht op de drie poten van de brug fungeren ribben van stalen strips als balusters naast de trappen en het brugdek.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Het ontwerp is volledig in drie dimensies van concept naar uitvoering getild. Maquettes van de kunstenaar zijn door de constructeur nagemodelleerd in de computer, waarna kunstenaar en constructeur samen virtueel boetserend achter een pc op de uiteindelijke dimensionering van alle strips zijn uitgekomen. Toen uiteindelijk de perfecte combinatie tussen vorm, doorbuiging en spanning was bepaald zijn de constructieve tekeningen opgezet op basis van het virtuele model.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Teneinde een exact inzicht te krijgen in de optredende doorbuigingen van de driepootvormige brug en de optredende spanningen in het web van strips is de gehele staalconstructie gemodelleerd in SCIA Engineer.
De strips hebben hoogte gekregen waar hoogte benodigd was.

Bijzondere aspecten uitvoering

De brug is vooraf door de staalleverancier in elkaar gelast in een fabriekshal in Arnhem. Vervolgens is de brug in drie delen getransporteerd naar Son. Op locatie zijn deze drie delen op onderstempeling geplaatst, waarna de delen aan elkaar zijn gelast en de onderstempeling is verwijderd.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

De brug biedt de leerlingen van de school de mogelijkheid om veilig vanuit de school het park in te gaan zonder in aanraking te komen met het verkeer op het fietspad naast de school.

Duurzaamheid

De hoofddraagconstructie is volledig samengesteld uit weervast staal. Dit materiaal is zonder oppervlaktebehandeling reeds corrosievast. Mocht de brug ooit worden gesloopt dan kan de hoofddraagconstructie gezien de afwezigheid van beschermlagen volledig worden omgesmolten.

Materiaalgebruik (efficiëntie)

De hoofddraagconstructie bestaat uit strips van weervast staal, gesneden uit platen van 12 mm en 20 mm dik. Na uitsnijden van de grootste strips zijn de kleinere strips gesneden uit de overgebleven plaatdelen. Alle gebruikte platen zijn hierdoor nagenoeg volledig gebruikt.

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

De staalconstructie is geheel in de fabriek in elkaar gelast. Het vervoer is beperkt gebleven tot het transport van drie onderdelen. Eenmaal op locatie zijn de delen op de onderstempeling geplaatst waarna de delen aan elkaar zijn gelast.

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

De brug is volledig in de werkplaats samengesteld. De tijd dat de locatie als bouwplaats moest worden ingericht is hiermee beperkt tot het minimum.

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau

De brug bestaat voor praktisch 100% uit constructie. Ontwerper en constructeur hebben bij het ontwerp van deze brug intensief en naadloos samengewerkt op zoek naar de ideale vorm van deze constructie. Met name deze samenwerking heeft geleid tot het uiteindelijke resultaat.