Skip to main content
mouse

P1 Wageningen University & Research

Wageningen

Parkeergarage P1 van de Wageningen University & Research (WUR) campus is een op maat gemaakte parkeeroplossing, gebouwd volgens het modulair concept van EZ-park. De parkeergarage telt 454 parkeerplaatsen van 2,5 meter breed en voldoet aan de nieuwste richtlijnen voor parkeervoorzieningen (NEN 2443).

Projectgegevens

Locatie Droevendaalsesteeg 1, Wageningen
Opdracht EZ Park, Eindhoven/Wageningen University & Research, Wageningen
Architectuur Vissers & Roelands architecten & ingenieurs, Veldhoven
Constructief Ontwerp Ingenieursbureau Verhoeven en Leenders, Volkel
Uitvoering Stam + De Koning Bouw, Eindhoven
Staalconstructie Voortman Steel Group, Rijssen

Algemene projectomschrijving

Parkeergarage P1 van de Wageningen University & Research (WUR) campus is een op maat gemaakte parkeeroplossing, gebouwd volgens het modulair concept van EZ-park. De parkeergarage telt 454 parkeerplaatsen van 2,5 meter breed en voldoet aan de nieuwste richtlijnen voor parkeervoorzieningen (NEN2443).

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De hoofddraagconstructie van de parkeergarage bestaat uit standaard elementen van staal en beton die op de bouwplaats worden geassembleerd, wat resulteert in een snelle en eenvoudige bouwmethodiek. Stalen kolommen en liggers vormen het raamwerk waarin kanaalplaatvloeren zorgen voor de kolomvrije overspanning, waardoor de meest optimale parkeeroplossing gerealiseerd kan worden. Geheel in overeenstemming met het beeld van de staalconstructie zijn tussen de kolommen in de gevel op elke verdieping plantenbakken geplaatst, ten behoeve van een gevarieerde snelle volledige begroeiing van de gevels. Benodigde stabiliteitsvoorzieningen in de vorm van windverbanden bevinden zich ook tussen de kolommen in de gevel en tevens naast de hellingbaan, zodat geen parkeerplaatsen verloren gaan.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Om het aantal parkeerplaatsen op de smalle footprint te optimaliseren is gekozen voor schuin parkeren onder een hoek van 70 graden. Bijkomend voordeel is dat het gebruiksgemak voor bezoekers met betrekking tot het inparkeren wordt vergroot. Het stramienplan is gebaseerd op een stramien van 14,85 x 5,32 meter. De maat van 14,85 meter bestaat uit twee keer de lengte van een parkeervak van 2,50 meter breed onder een hoek van 70 graden, met daartussen een rijbaan geschikt voor eenrichtingsverkeer. De overspanning van de vloeren bedraagt dus 14,85 meter, waardoor kolomvrij parkeren mogelijk is. Op deze manier is op het relatief smalle bouwvlak een maximaal rendement aan parkeerplaatsen behaald en een zeer economisch ontwerp gerealiseerd. In totaal is P1 een kleine 46 meter breed, wat in combinatie met de open gevels natuurlijke ventilatie mogelijk maakt.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Een innovatief aspect van het parkeergebouw op de WUR is de recyclebaarheid van de hele parkeergarage. Deze flexibele parkeeroplossing vormt de basis van het concept EZ park. Het gebouw is geschikt om bijna volledig hergebruikt te worden op een andere locatie. Door het modulaire systeem kan dit zelfs ook in een andere vorm, samenstelling of gedeeltelijk. EZ park is zodoende geschikt voor tijdelijk en definitief gebruik, eenvoudig te faseren of kan in de toekomst worden uitgebreid.

Bijzondere aspecten uitvoering

De parkeergarage op de WUR is modulair, flexibel, demontabel, duurzaam en toekomstbestendig. Omdat de hoofddraagconstructie bestaat uit standaardelementen van staal en beton, kan in zeer korte tijd zeer efficiënt worden gebouwd. In totaal bedraagt de montagetijd van de totale staalconstructie slechts zeven weken.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Het vlakke plafond en een slimme positionering van de kolommen maken het interieur strak en overzichtelijk. Met een slijtvaste vloercoating in kleur en de deels antraciet gepoedercoate, deels thermisch verzinkte staalconstructie is gekozen voor een lange levensduur en allure. Door de vloeren en de overgangen naar de hellingbanen naadloos uit te voeren en het toepassen van een voet- en topboog, worden trillingen sterk gereduceerd. Hierdoor is overlast op de trillingsgevoelige meetapparatuur in het naastgelegen onderzoeksgebouw van de universiteit voorkomen.

In de gevel vormt het onregelmatig dambord van inheemse begroeiing en houten lamellen een synergie tussen ecologie en architectuur. De strakke lamellen van onbehandeld Accoya hout zijn onderhoudsarm, hebben een kleine ecologische footprint en voorzien het gebouw van een goede doorstroming van buitenlucht. De beplanting op staalmatten versterkt de biodiversiteit en zal verkeersgeluid dempen, fijnstof binden en zuurstof produceren. De enorme staalconstructie gaat verscholen achter de fraaie façade, welke aansluit bij de filosofie van de universiteitscampus.

Duurzaamheid

  • Slim gebouwconcept (modulair, flexibel, demontabel en toekomstbestendig)
  • Compact gebouw, waardoor materiaalreductie en weinig energieverlies
  • De parkeergarage is modulair, flexibel, duurzaam, demontabel en uitbreidbaar. Een groene gevel is per oriëntatie afgestemd op het verhogen van de biodiversiteit van de omgeving. De keuze van de beplanting is daarop afgestemd
  • Natuurlijk geventileerd door de open gevel

Materiaalgebruik (efficiëntie)

  • Slim ontwerp met zeer grote mate van repetitie, hierdoor snel en efficiënt bouwen mogelijk
  • Gebruik vaste maatvoering elementen, waardoor in het gehele gebouw toepasbaar. Bij toekomstige wijzigingen gemakkelijk te herplaatsen / hergebruiken
  • Demontabel, hierdoor gemakkelijk te wijzigen, verwijderen en te recyclen
  • Gebruik staal: upcyclebaar materiaal
  • Gebruik beton: herbruikbaar in diverse toepassingen

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

  • Energiegebruik tijdens bouw: De grote mate van standaardisatie en repetitie draagt bij tot het snel en gemakkelijk werken
  • Energiegebruik en verbruik in exploitatiefase is zeer laag doordat de functie weinig energie vraagt

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

  • Geen overlast door:

    • Alle onderzoeken m.b.t. flora en fauna vroegtijdig uitgevoerd. Hierdoor habitat bekend. De nieuwe groenstructuur is tijdig hierop aangepast, waardoor dieren zich konden vestigen.
    • De aanwezige biodiversiteit wordt versterkt door de gekozen beplanting van het gebouw die per oriëntatie anders.
    • Door de vloeren en de overgangen naar de hellingbanen naadloos uit te voeren en het toepassen van een voet- en topboog, worden trillingen sterk gereduceerd. Hierdoor is overlast op de trillingsgevoelige meetapparatuur in het naastgelegen onderzoeksgebouw Radix van de universiteit voorkomen.
    • Tijdens de uitvoering is een ontlastsleuf (tot ongeveer een meter onder maaiveld) gecreëerd, rondom de contouren van de nieuwbouw. Daarmee is de resonantie van de trillingen in de ondergrond afgebogen richting Radix. Het trillingsniveau is gemonitord tijdens de bouw en dit is effectief gebleken.
    • Toepassing relatief kleine elementen, waardoor minder geluidsoverlast naar de omgeving

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau

  • Modulair, flexibel, demontabel gebouwconcept, smart design. Het volledige gebouw bestaat uit hetzelfde gebouwsysteem. Elk element is ontworpen als een afzonderlijk deel en kan worden samengevoegd, vervangen of verwijderd worden.