Skip to main content
mouse

Fiets- en voetgangersbrug Laarveld

Weert

Fietsbrug Laarveld over de Ringbaan Noord biedt fietsers en voetgangers een veilige oversteek tussen de wijken Laarveld en Molenakker in Weert. De cortenstalen brug vormt een heldere, strakke lijn in het landschap.

Projectgegevens

Locatie Knoopkruid 12, 6003 AH, Weert
Opdracht Gemeente Weert, Weert
Architectuur ipv Delft, Delft
Constructief Ontwerp Adams Bouwadviesbureau (VeriCon)
Uitvoering Jos van den Bersselaar Constructie, Udenhout
Staalconstructie Jos van den Bersselaar Constructie, Udenhout

Algemene projectomschrijving

De Ringbaan Noord in Weert is een drukke verkeersader die de wijken Laarveld en Molenakker fysiek van elkaar scheidt. Om de wijken voor fietsers en voetgangers beter met elkaar te verbinden, wilde de gemeente een fietsbrug over de Ringbaan Noord. Verschillende partijen werd gevraagd in concurrentie een eerste schets voor het ontwerp aan te leveren. De keuze viel op ons voorstel.

Vervolgens voerden we eerst een studie uit naar de meest geschikte locatie en maakten diverse ontwerpvarianten. Ook bekeken we samen met Plangroep Heggen hoe inkijk in bestaande tuinen vanaf de brug is te voorkomen.

De brug vormt een heldere, strakke lijn in het landschap en is gemaakt uit weervast (corten) staal. Dat materiaal is gekozen omdat het onderhoudsarm is en bovendien goed past in de groene en landelijke omgeving.

 

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

We kozen voor een slank dek tussen twee dragende randliggers die boven het dek uitsteken. Hierdoor ligt het dek zo laag mogelijk en wordt het hoogteverschil dat fietsers moeten overbruggen tot het minimum beperkt. Dit betekent vooral dat de hellingbanen een comfortabele hellingsgraad konden krijgen.  

De samengestelde kokerliggers verlopen in hoogte en volgen daarbij de momentenlijn. Ze zijn het grootst daar waar ook de momentkrachten het hoogst zijn.

Het dek bestaat uit cortenstalen ribben met daarop een dekplaat. Ook het V-vormige steunpunt is vervaardigd uit weervast staal. 

 

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Het gebruik van weervast staal vroeg om extra aandacht voor de detaillering, met name wat de afwatering betreft. Omdat het corrosieproces bij corten doorgaat wanneer het materiaal nat blijft, is het essentieel te voorkomen dat er water op de constructie blijft staan. Daarom zijn de bovenzijden van het hekwerk en de kokerliggers niet horizontaal, maar afwaterend naar het wegdek toe uitgevoerd.

Verder kan corten niet tegen strooizout. De brug ligt echter op een doorgaande fietsroute waar in de winter gestrooid wordt. De gehele stalen constructie rond het dek, dus de binnenzijde van de kokerliggers en de bovenzijde van het dek, is daarom geschoopeerd.

Een ander punt van aandacht is de verbinding tussen de hekwerkvulling van rvs gaas en de stalen constructie. Rvs en corten mogen niet direct met elkaar in verbinding staan, dan ontstaat galvanische corrosie. Kunststof ringen tussen de beide materialen zorgen ervoor dat die corrosie zich niet voordoet.  

 

Bijzondere aspecten uitvoering

De 55 meter lange brug is in twee delen geproduceerd in de werkplaats van Bersselaar Constructie in Udenhout. De staanders van het hekwerk zijn daar ook gelijk op de randliggers gelast. Vervolgens zijn de twee delen naar de locatie vervoerd en daar aan elkaar gelast op het punt waar het moment nul is. Het steunpunt is eveneens in de werkplaats gemaakt en daarna in zijn geheel geplaatst.

Om de productie zo eenvoudig mogelijk te houden, kozen we ervoor de bovenplaat van de kokerliggers aan beide zijden iets te laten oversteken en de zijplaten iets te laten doorlopen aan de onderzijde. De lasnaden bevinden zich zo uit het zicht, waardoor er geen specifieke vormgevingseisen nodig waren.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

De hellingbaan voor de nieuwe brug ligt aan de zuidkant dicht langs de tuinen van bestaande woningen. Om inkijk te voorkomen, was hier een maatwerk oplossing nodig. Een drietal ontwerpen voor anti-inkijkschermen werd voorgelegd aan de bewoners, die vervolgens hun voorkeur konden aangeven. De keuze viel zo op het omhoog doortrekken van het hekwerk van de brug, waarbij scherm en hekwerk vloeiend in elkaar overgaan. Dit gaashekwerk is voorzien van begroeiing, zodat een dicht en groen scherm ontstaat bovenop het begroeide grondlichaam.

De functionele verlichting van de brug bevindt zich in de handregel van het hekwerk. Op deze manier zijn geen lichtmasten nodig en wordt lichthinder voorkomen.