Skip to main content
LODEWIJK BALJON landschapsarchitecten mouse

Fiets- en voetgangersbrug Golvende Brug

Hoofddorp

De Golvende Brug heeft een kenmerkende vloeiende vorm. De reling volgt de vorm en geeft door een grafische voorstelling (perforatie) uitdrukking aan de plek.

Projectgegevens

Locatie Taurusavenue 21-31, Hoofddorp
Opdracht Gemeente Haarlemmermeer, Hoofddorp
Architectuur LODEWIJK BALJON landschapsarchitecten, Amsterdam
Constructief Ontwerp Volker Staal en Funderingen bv, Rotterdam
Uitvoering KWS infra, Zwijndrecht
Staalconstructie Volker Staal en Funderingen, Rotterdam

Algemene projectomschrijving

De Golvende Brug vormt de directe verbinding tussen het station van Hoofddorp en het kantorenpark Beukenhorst Zuid. Komend vanaf het station maakt de brug twee routes mogelijk en heeft daarom een uitwaaierende vorm. De twee gebogen lijnen in het platte vlak worden door verticale bewegingen versterkt. Het afbuigen voor de fietsers wordt benadrukt door een lichte bolling, terwijl een holling de voetgangers dichter bij het water brengt. Op de balustrade van roestvast staal is met perforaties een patroon van boomtakken zichtbaar: een poëtische verwijzing naar het karakteristieke beeld van de bomen langs de Geniedijk (onderdeel van de Stelling van Amsterdam) die zich aftekenen tegen de polderlucht. Overdag is het patroon afleesbaar door de zwarte gaatjes die contrasteren met het zilvergrijze staal, terwijl 's avonds ledverlichting van binnenuit zorgt voor een inversie van het beeld: een feeërieke aanblik.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De brug overspant zo'n 46 m over een vijver in het midden van een ovaalvormige rotonde, een zogeheten ovotonde. De hoofddraagconstructie bestaat uit een stalen buisligger met een diameter van 508 mm en een wanddikte van 12,5 mm. Die is door de leverancier in twee richtingen gewalst. Daar bovenop zijn spanten gelast die de stalen platen van het brugdek dragen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De Golvende Bug vormt de toegang tot het kantorenpark Beukenhorst. Dit kantorenpark is volgens de hoogste normen van duurzaamheid ontwikkeld en wordt op basis van de cradle-to-cradle principes gebouwd. Voor de brug betekende dat bijvoorbeeld herbruikbare materialen zoals de rvs-wanden van de reling en energiezuinige led's.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Om te garanderen dat alles bij de montage ter plekke zou passen, is de brug in de bedrijfshal in Rotterdam in zijn geheel samengebouwd. Op zijn kop, om het laswerk eenvoudiger te maken. De detaillering van alle onderdelen van de reling, constructie, verlichting en plaatmateriaal, maakt het een naadloos geheel. Direct en indirect licht zijn gecombineerd, geïntegreerd in de reling, en elimineert zo de noodzaak van lichtarmaturen op masten. De balustrade bestaat uit een dubbele wand; het licht van binnen straalt indirect naar buiten. De buitenste plaat heeft perforaties in een patroon van takken, en de binnenste plaat heeft een regelmatig raster. Hiermee wordt het oppervlak van de brug goed verlicht, waardoor een veilige doorgang ontstaat. De constructie is het resultaat van uitgebreid onderzoek: omvang van het perforatiepatroon in het roestvast staal, verschillende maten van de punch-gaten, het type verlichting en de intensiteit en kleur van het licht. Dat resulteert in de zichtbaarheid van het takkenpatroon vanuit elke hoek, zowel overdag als 's nachts.

Bijzondere aspecten uitvoering

De brug is in zes hanteerbare stukken opgedeeld, zodat het over de weg naar zijn bestemming vervoerd kon worden. De grootste delen meten 26x4,5 m en wegen zo'n 20 ton. De brug is in één dag op zijn plek gelegd op de landhoofden en de zes stalen pijlers die al eerder waren aangebracht. De aannemer had daarvoor de vijver leeggepompt zodat de mobiele kraan in de vijver geplaatst kon worden. Daardoor had het verkeer op de ovotonde minimaal overlast van de hijsoperatie. De brugsecties zijn met bouten bevestigd aan de kopplaten op de brugpijlers.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk