Skip to main content
mouse

Bedrijfsgebouw Toyota Material Handling

Ede

Kantoren en bedrijfshal vormen een eenheid door het inpakken van de gebouwonderdelen met strekmetaal van weervast staal.

Projectgegevens

Locatie Stevinlaan 4, 6716WB, Ede
Opdracht Bruil Bouw, Ede
Architectuur Rempt van der Donk architecten BNA, Rotterdam
Constructief Ontwerp Pieters Bouwtechniek, Utrecht
Uitvoering Bruil Bouw, Ede
Staalconstructie Metadecor en Voortman Staalbouw, Kampen/Rijssen

Algemene projectomschrijving

De bedrijfsbebouwing aan de noordzijde van de A12 bij het knooppunt Maanderbroek in Ede fungeert als geluidsafscherming voor de achterliggende woonwijk. De hoofdkantoorbebouwing of een showroom is gericht op de A12, waarvan de zijde evenwijdig aan de A12 voor 85% dient te zijn bebouwd met een hoogte tussen de 15 en 18 m.
Zowel de kantoren als de bedrijfshal zijn aan de zuidzijde gericht op de A12. Het pand wordt met de hoofdentree vanuit de noordzijde ontsloten. Daar bevinden zich ook de uit het zicht zijnde parkeerplaatsen.
Het algemene beeld langs de Nederlandse snelwegen voor bedrijfsgebieden is een combinatie tussen kantoor en bedrijfshal. Dit beeld is bewust niet nagestreeft.
In de gevel van weervast staal is een groot venster geplaatst, dat vanaf de snelweg een blik geeft van de organisatie. Dit venster is benadrukt door een negge van 5 m.
De gevel van strekmetaal is als een huid rond het gebouw getrokken op 60 cm van een eenvoudige bouwkundige gevel. Tevens is dit servicestrook. Om dit beeld te versterken zijn de gebouwhoeken rond. Eén fysieke eigenschap van strekmetaal is dat het gebouw vanuit het exterieur gesloten lijkt, terwijl vanuit het interieur de omgeving duidelijk zichtbaar blijft. Door het strekmetaal is er geen additionele zonwering nodig en zorgt dat er geen warmtelast is bij helder weer. Het uiterlijk is industrieel en sluit aan bij het beeld dat de gebruiker nastreeft.
In het gebouw is door het centrale trappenhuis en de hoofdentree een directe relatie gelegd tussen de werkvloer in de bedrijfshal en het kantoor. De wanden en het vlakke systeemplafond met grote platen zijn wit. De vloer, de inrichting, het bamboe op de vloeren en de primaire heldere kleuren op enkele wanden en ontmoetingsplekken geven de kantoorvloeren een huiselijke sfeer. Het centrale trappenhuis heeft trappen van prefab beton bekleed met roestvast staal. Het restaurant en de open kantoren op de derde verdieping liggen aan een grote daktuin met buitenterras dat is afgeschermd van het grote dak van de bedrijfshal door een eveneens strekmetalen gevelscherm.
Er zijn in het pand, zowel bouwkundig als installatietechnisch, veel duurzaamheidsmaatregelen genomen. Naast een solarpark voor het opwekken van elektriciteit, die de accu’s van de heftrucks zullen opladen, wordt het gebouw verwarmd en gekoeld door een warmtepomp. Het gebouw is gecertificeerd onder klasse A.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Het constructieve staal is er op gericht om een economische overspanning te maken voor de bedrijfshal. De staalconstructie voor de kantoren bestaat uit een een aantal stalen spanten, die hun stabiliteit verkrijgen door de 3e verdiepingvloer te koppelen aan een aan weerszijde geplaatste, in het werk gestorte, stabiliteitsbok.
De weervast stalen voile heeft verschillende doelen. Enerzijds dient het om het gebouw esthetisch te egaliseren. Door het strekmetaal is het onderscheid tussen de verschillende functies van het gebouw niet direct zichtbaar, maar manifesteert het gebouw zich als eenheid. De gevel achter het scherm is een eenvoudig, van gepoedercoat profielplaat. De ruimte tussen de voile en de bouwkundige gevel wordt gebruikt voor het onderhoud van de gevel en de bewassing van de ramen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

De ophangconstructie van de strekmetalen gevelplaten is bedacht door de architect, waarna het ontwerp is verfijnd door de leverancier en monteur van de gevel. Aan de constructie van het buitenspouwblad hangt een UNP-profiel waaraan T-liggers zijn bevestigd. Deze liggers zijn weer verbonden met de stalen staande kokerprofielen die op een eigen poerfundering steunen. De gevelplaten zijn via een boutverbinding in een slobgat van de stalen staanders bevestigd. Dankzij het slobgat zijn er stelmogelijkheden. Na een zomer blijkt dat de platen iets moeten worden nagesteld, hoewel het krimp- en uitzetgedrag van weervast staal minimaal is geweest.
Om het beeld zo min mogelijk te verstoren hangen de gevelplaten alleen aan de stalen staanders en zijn er geen liggers toegepast. De strekmetalen platen zijn niet opgenomen in een kader, waardoor de vorming van een ‘huid’ rond het gebouw wordt versterkt.
Volgens de gevelleverancier kunnen daardoor toleranties optreden in de voegnaden. Dichtbij is zichtbaar dat er inderdaad enkele naden afwijken, maar verder af blijken die verschillen het gevelbeeld te verstoren. Strekmetaal heeft in de hoogte een zekere tolerantie. Weervast staal heeft een harde legering met een hoge treksterkte. In het proces van het strekken en het insnijden van de mazen treedt een zodanige weerstand op, dat de uiteinde van de plaat gevoeliger wordt voor kleine afwijkingen. Door de weervast stalen plaat op zowel een ligger als staander te monteren, worden de toleranties kleiner.
Bij de gevelbouwer zijn de platen koudgewalst. De radius kan nauwkeurig worden gemaakt door mallen ter hoogte van de ophangframes. Volgens de leverancier zijn de juiste maatverhouding van de plaat in hoogte en breedte bepalend voor een strak resultaat. Hoe hoger de strekmetalen plaat, hoe meer kans op scheluwvorming. De montage van de 2x0,9 m platen verliep zonder noemenswaardige problemen.

Bijzondere aspecten uitvoering

De constructie van de voile staat op een zelfstandige fundering op een afstand van 0,6 m van de bouwkundige gevel. Het voordeel is dat de bouwkundige gevel in zijn geheel kan worden afgemaakt, voordat de voile hoeft te worden aangebracht.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

De voile van strekmetaal werkt als een zonnescherm tegen directe zoninstraling en opwarming van het gebouw en beschermt de achterliggend gevel en ramen voor overmatige bevuiling. Het strekmetaal hinderd het zicht vanuit het gebouw op het buitengebied niet.
Weervast staal is duurzaam omdat er geen onderhoud nodig is en bovendien recyclebaar

Duurzaamheid

Weervast staal is een metaallegering, bestaande uit ijzer waaraan koper, fosfor, silicium, nikkel en chroom zijn toegevoegd. De sterkte is vergelijkbaar met die van andere gelegeerde staalsoorten zoals roestvast staal, de rekenwaarde is ±355 N/mm². De roestkleurige en dichte oxidehuid beschermt het achterliggende materiaal tegen zuurstof, waardoor de oxidatie vertraagt, hoewel in holten die vol staan met water de corrosie zich wel voortzet.

Materiaalgebruik (efficiëntie)

Door het weervast staal hoeft er geen duplexsysteem zoals bijvoorbeeld zink in combinatie met een poedercoating te worden toegepast. De toepassing van weervast staal is daardoor dus goedkoper dan andere strekmetalen.

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

Doordat de weervast stalen voile ontstaat een buiten-buiten-situatie. Het energiegebruik en -verbruik tijdens de bouw en het gebruik is niet van belang. Het energieverbruik bij de productie van weervast staal is hetzelfde als bij ‘gewoon’ staal.

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

Uitlogende oxide wordt opgevangen in goten en vormen geen gevaar voor de omliggend omgeving.

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau

Het traditionele beeld van bedrijfsgebouwen is doorbroken met dit gebouw dat een waardevolle bijdrage kan leveren aan het beeld van bedrijfsgebouwen in een landschappelijke context. Het weervast staal is daarbij geen belemmering voor de bouwkosten.