Skip to main content
Nico Alsemgeest mouse

Bedrijfsgebouw Schmidt Zeevis Rotterdam

Rotterdam

Het nieuwe onderkomen van Schmidt Zeevis Rotterdam verbeeldt duidelijk de bron van hun koopwaar, een zeeschip. Vakwerken maken een 25 m vrije overspanning van de koelruimte mogelijk en de kolommen zijn momentvast verbonden met de liggers voor een kruisvrije stabiliteit van de staalconstructie. Het schip kan zonder meer worden verwijderd indien gewenst bij een 'tweede' leven.

Projectgegevens

Locatie Matlingeweg 333, Rotterdam
Opdracht Schmidt Zeevis Rotterdam, Rotterdam
Architectuur Alsemgeest Design & Build, Rotterdam
Constructief Ontwerp IMd Raadgevende Ingenieurs, Rotterdam
Uitvoering Dijkham Bouw, Nijkerk

Algemene projectomschrijving

De nieuwbouw van een bedrijfspand voor Schmidt Zeevis Rotterdam beschikt over een vrieshuis, een verwerkingshal, een expeditieruimte, kantoren, een inpakafdeling en een winkel op de begane grond. Op de 1e verdieping liggen de opslagruimtes en kantoren. Aan de noordoostkant en de zuidoosthoek is de gevel in de vorm van een schip ontworpen, die ook boven de bedrijfshal uitsteekt. Ter hoogte van de 2e verdiepingvloer, zijn in het schip extra kantoorruimtes gemaakt.
De bootvorm werd uitgevoerd als vrijstaand stalen scherm rondom de hoofdmassa van het gebouw. Door aan de zijde van de vergaderzaal de boeg open te houden, ontstaat het gevoel echt aanwezig te zijn op een schip.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Het dak en de koelcel zijn beide in staal geconstrueerd om de grote benodigde overspanning te halen. Daarnaast zorgt het staal in het dak voor een lichte constructie.
Het dak van de bedrijfshal en de kantoren is uitgevoerd met IPE-liggers die 12 m overspannen. De 25 m overspanning die in de koelruimte nodig is, wordt verzorgt door stalen vakwerkliggers.
Het schip is ontworpen als een los element tegen het gebouw aan.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Het 400 m² grote orderkantoor is de spil van het bedrijfsproces en daarom centraal gelegen in het pand. Met volledige glaswanden en twee grote vides vanuit het dak komt het daglicht optimaal binnen in de kantoorruimtes. Om de illusie van een echt schip in de Spaanse polder compleet te maken, heeft het een echte scheepsmast inclusief draaiende radar.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Op initiatief van IMd is besloten de bedrijfshal als een perrongebouw te ontwerpen, waardoor er geen laad- en loskuilen nodig zijn, noch een onderheide betonvloer. De bedrijfsvloer is geprefabriceerd uitgevoerd om te voorkomen dat extra maatregelen moeten worden getroffen om de vloer op hoogte in het werk te storten.
In verband met een grote mate van vrije indeelbaarheid van de bedrijfshal en de kantoorruimten is de hoofddraagconstructie opgebouwd uit kolommen en balken met een grote stramienmaat. De stabiliteit van het gebouw wordt verzorgd door de kolommen aan de onderzijde momentvast te verbinden met de fundering. De bovenste verdieping is geheel uitgevoerd in staal zonder windverbanden.
In geval van een nieuwe eigenaar of een andere bestemming van het gebouw, kan met een relatief kleine ingreep het schip verwijderd worden. Hierdoor ontstaat een bedrijfshal met vele mogelijkheden zonder de karakteristieke uitstraling die het nu heeft.
Het vrieshuis staat vanwege het enorme temperatuurverschil (± 25 graden) los op de fundering en in de stalen hoofddraagconstructie. Hierdoor ‘krimpt’ het vrieshuis los van het hoofdgebouw. Met een vloeroppervlak van 872 m2 en een hoogte van 15 m is het inpandige vrieshuis een goede investering. Met deze alles-onder-één-dak constructie worden de doorgroeimogelijkheden voor de toekomst gegarandeerd.

Bijzondere aspecten uitvoering

De 8000 m2 gebruiksoppervlakte is in minder dan een jaar tijd gebouwd, ruwbouw en afbouw.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Bijzonder aan het gebouw is het schip. Nu is deze opvallend aanwezig, maar de gehele constructie kan verwijderd worden zonder dat dit aanpassingen aan het gebouw zelf geeft.
Het gebouw is stabiel door de inklemming van de kolommen in de liggers. Bijzonder daarbij is dat de inklemming in de dakliggers de ene windrichting verzorgt en de inklemming in de verdiepingsbalken de andere windrichting. Hierdoor ontstaat een grote mate van vrije indeelbaarheid in de ruimten aangezien er geen windverbanden of stabiliteitswanden nodig zijn.