Skip to main content
Cojan van Toor mouse

Bedrijfsgebouw MAN RosiervandenBosch

Schelluinen

Bij een bedrijfsgebouw met kantoorruimte doet een luifel dienst als landmark en biedt het podium voor de handelswaar. De staalconstructies zijn verder sober en functioneel.

Projectgegevens

Locatie Griendweg 10, Schelluinen
Opdracht MAN RosiervandenBosch, Schelluinen
Architectuur Architéma Architectuurstudio, Rotterdam
Constructief Ontwerp Remco Ruimtebouw/Bouwtechnisch Adviesbureau J.A. de Beijer, Eindhoven/Riethoven
Uitvoering Remco Ruimtebouw, Eindhoven
Staalconstructie Remco Ruimtebouw

Algemene projectomschrijving

Het pand is gepresenteerd richting de naastgelegen N216. Aan de bouwkavel was namelijk de eis verbonden op de hoek een zogenaamd ‘landmark’ te realiseren, als beeldbepalend element naast de entree van het bedrijventerrein.
Het gebouw is geen concentraties van bouwmassa's, maar bedoelt als decor, feitelijk een lege plek, waar de handelswaar, in dit geval trucks, geëtaleerd kunnen worden. Een 25 m uitkragende luifel wordt gedragen door een enkele semi-transparante kolom die is bekleed met gebogen strekmetalen panelen en ‘s avonds met LED-verlichting wordt aangelicht.
Tussen luifel en bordes zijn de twee bouwvolumes als tegenhangers ontworpen: een glazen kantoor en een met tegels bekleed werkplaatsgedeelte.
Dankzij de volledig glazen gevel vervaagt de scheiding tussen interieur en exterieur, naar de bedrijfsfilosofie van de opdrachtgever waarbij transparantie en een efficiënte werkwijze centraal staan.
Binnen de truckbranche is duurzaamheid een ingeburgerd thema geworden: het verbruik, de levensduur van trucks en onderdelen, de kwaliteit van service en onderhoud zijn cruciale punten geworden. Dit thema is in dit gebouw vertaald naar een ‘groene’ installatie, waarbij een VRF-systeem verwarming en koeling uit de lucht haalt. De opwekking van de elektriciteit gebeurt met een eigen energiecentrale van pv-cellen op het dak van de werkplaats.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

In de uitwerking ligt nadruk op functionaliteit, transparantie en een minimalistische detaillering. De staalconstructie is overwegend in het zicht gelaten.
De luifel is een afwijkende en ingewikkeld maar cruciaal voor het beoogde beeld. De doelstelling was een 'onzichtbare landmark', als decor voor de hoofdrolspelers: de vrachtwagens van MAN. Door centraal een vakwerkkolom te plaatsen kon een driezijdig uitkragende luifel van ±25x5 m gerealiseerd worden met een tafelconstructie van vakwerkspanten. Het koppelen van de luifel aan het kantoor leverde de benodigde stabiliteit.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk