Skip to main content

voetgangerstraverse NS-station Hilversum-Noord

Hilversum

Het ritme en de lichte kleur van de ringvormige kokers accentueert de lengte van de buis. De staalconstructie ondersteunt de traverse niet alleen letterlijk, maar ook esthetisch.

Projectgegevens

Locatie Station Hilversum-Noord, Hilversum
Opdracht ProRail, Gemeente Hilversum en Media Park, Utrecht/Hilversum
Architectuur Meyer en Van Schooten Architecten (MVSA), Amsterdam
Constructief Ontwerp Van Rossum, Amsterdam
Uitvoering Strukton infra, Maarssen
Staalconstructie Staalbouw Weelde, Weelde

Algemene projectomschrijving

De nieuwe spoortraverse voor voetgangers en fietsers verbindt niet alleen de twee perrons van station Hilversum-Noord, maar koppelt ook de Erfgooierskwartier met het Mediapark. De vormgeving van de spoortraverse was nagenoeg vrij in te vullen door de aannemers, als gevolg van de design & construct-opdracht. Bij spoorkruisingen komt deze contractvorm niet vaak voor. Vormeving telde maar liefst voor 50% mee bij de gunning.
Dankzij de houten vloeren heeft de traverse een warm en behaaglijk interieur. Door de gebogen doorsnede voelt het interieur ruim aan, terwijl het exterieur juist een slanke uitstraling heeft. De gebogen vorm schept samen met de perforaties in de aluminiumwanden een boeiend scala aan wisselende beelden. ’s Avonds komt de brug tot leven wanneer het licht van binnen door de perforaties schijnt. De wanden van zowel de liften als de trappenhuizen zijn van glas en voorzien van screening.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De stalen constructie is zodanig ontworpen dat deze het beeld versterkt. De draagconstructie bestaat uit een kokervormige constructie die zich geheel onder het dek van de loopbrug bevindt. Door delingen in de brug zijn de momenten geminimaliseerd en daarmee is het materiaalgebruik teruggedrongen. Ook konden daardoor de elementen worden geprefabriceerd. In de lucht zijn ze aan elkaar gekoppeld en in een keer ingehesen worden boven het spoor en het studiogebouw.
Een groot deel van de traverse wordt gedragen door televisie- en geluidsstudio’s en kantoren. De staalconstructie is op trillingsdempers gezet om geluidsoverdracht naar de studio’s te voorkomen.
De stabiliteit van de constructie wordt in de langsrichting verzorgd door het trappenhuis en in de dwarsrichting door de v-vormige poten onder de traverse. Het aantal windverbanden in de liftkoker kon hierdoor beperkt blijven tot een zijde waardoor de transparantie van de lift maximaal is.
De gevelplaten worden gedragen door ringvormige kokers. Deze platen zorgen voor de stabiliteit van de kokers waardoor deze slank kunnen blijven en diagonalen niet nodig zijn. Zo wordt het beeld van de geperforeerde platen niet verstoord. De verdeling van vaste en schuivende verbindingen van de platen is zodanig verdeeld dat thermische werking wordt opgevangen, en de stabiliteit van de ringen tegelijk wordt gewaarborgd.
De trappenhuizen worden alleen gesteund door de kokers rondom de lift. De vloer is opgehangen aan de gevelstijlen die op hun beurt aan uitkragende liggers in het dak hangen. De vloer van de trappen en de bordessen bestaan uit een stalen plaat met dragende strippen eronder, waardoor het beeld ontstaat van een superdunne vloer die lijkt te zweven.
Voor de bouw van de traverse is ervoor gekozen om de traverse in delen voor te bouwen op een afgesloten terrein in de buurt. De twee delen boven de Mies Bouman Boulevard en het station zijn in één buitendienststelling van vijf uur geplaatst. De acht delen boven het Media Park zijn geplaatst in een studiovrije periode en met een afsluiting van de Mies Bouman Boulevard.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk