Skip to main content
cepezed - Leon van Woerkom mouse

Verkeersportaal Biotech Campus

Delft

Het nieuwe entreeportaal van het DSM Food Specialties in Delft van 51 m overspant in één strek het toegangsgebied van het terrein en integreert alle informatievoorzieningen en verlichting in een strak element.

Projectgegevens

Locatie Alexander Fleminglaan 1, Delft
Opdracht DSM, Delft
Architectuur cepezed, delft
Constructief Ontwerp IMd Raadgevende Ingenieurs, Rotterdam
Uitvoering Heijmans Wegenbouw regio west, Assendelft
Staalconstructie VDL Technics, Boxtel

Algemene projectomschrijving

Als onderdeel van het masterplan voor DSM Delft is het entreegebied langs de Prinses Beatrixlaan grootschalig aangepast. Het nieuwe voorterrein is overzichtelijker en biedt voldoende ruimte voor aanmeldende bezoekers en opstelplaatsen voor vrachtverkeer. Een opvallend element is het entreeportaal dat met zijn 51 m de toegangen en uitgangen van de campus in één keer overspant. Via deze toegangen wordt het personen- en vrachtverkeer georganiseerd richting het productieterrein of het onderzoeksgebied op de campus waar op dit moment het nieuwe kantoor- en laboratoriumgebouw voor het DSM Biotechnology Center wordt gerealiseerd.
De constructie is geïnspireerd op een ontwerp van cepezed in een ideeënprijsvraag voor een reeks snelwegportalen voor Rijkswaterstaat en bestaat uit een geprefabriceerd vakwerk dat is bekleed met aluminium composietpanelen waarin de matrixborden, hoogtemeters en verlichting zijn opgenomen. De matrixborden zijn strak verwerkt in het de zwarte strook aan de onderzijde van de portaal en maken een flexibel informatieverstrekking en gebruik van de rijstroken mogelijk. De armaturen voor het aanlichten van de entreepaaltjes en intercoms zijn geïntegreerd in de watergoot aan de onderzijde van het portaal.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Het entreeportaal is opgebouwd uit een 3D-vakwerkligger die het mogelijk maakt de overspanning van 51 m in één keer te maken. De hoogte van het vakwerkspant is 2,2 m met een vrije hoogte van 5,0 m. In de uitwerking van de bokken is ervoor gekozen om de verticale delen als trekstang uit te voeren en niet als trek-drukelement.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Het portaal is ontworpen met minimaal gebruik van staal. De focus lag op materiaalbesparing. Daarnaast is tijdens de ontwerpfase al rekening gehouden met de dynamische effecten waar het portaal aan blootgesteld wordt.

Bijzondere aspecten uitvoering

De constructie van het entreeportaal is in vier delen geprefabriceerd en naar de locatie vervoerd. Na montage op de bouw is de gehele portaal in één keer omhoog gehesen, gesteld op de betonnen fundering en gefixeerd.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk