Skip to main content
Heineken Nederland mouse

transportbrug Mout Per Schip

Zoeterwoude

Algemene projectomschrijving

De bierbrouwer wil meer mout aanvoeren per schip, zodat het aantal vrachtwagenbewegingen over de drukke wegen in Nederland afneemt. Voor de aanvoer zijn jaarlijks 7.125 vrachtwagens nodig. Dat werk wordt nu overgenomen door 350 binnenvaartschepen. Het project ‘mout per schip’ is onderdeel van het duurzaamheidsprogramma van Heineken Zoeterwoude en sluit aan bij de ambitie van de gemeente om als lokale overheid ook een voorbeeld te geven. Bovendien draagt de mouthaven bij aan het plan om van de Oude Rijn weer een levendige rivier te maken met een functie voor de aanliggende bedrijven.
De transportband steekt de Hoge Rijndijk over en eindigt op het binnenterrein van de bierbrouwer.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De brug is een stalen nablaligger met een horizontale doorbuiging van maximaal 50 mm. De ligger is in de staalconstructiewerkplaats gefabriceerd in secties van maximaal 48 m. Om de liggers onderling te koppelen tijdens de montage zijn zogeheten laskammen toegepast. Hiermee zijn niet alleen de secties tijdens de montage eenvoudig te koppelen, ook worden de laskammen gebruikt voor de tijdelijke fixatie van de buizen onderling, waarna ze worden afgelast. Daarna worden de laskammen ontkoppeld, van de buizen afgeslepen en wordt de conservering hersteld.
Tijdens de bouw van de staalconstructie moeten sommige pendelportalen worden afgeschoord totdat ze bevestigd zijn aan de nablaligger. Vanwege temperatuurschommelingen is bij de aansluiting op het moutverzamelgebouw rekening gehouden met een lengteverandering.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk