Skip to main content
mouse

Rijnhavenbrug

Alphen a/d Rijn

In opdracht van Gemeente Alphen aan de Rijn bouwde Friso Civiel, naar een ontwerp van Quist Wintermans Architekten, aan de verhoging van de Rijnhavenbrug. Reeds 50 jaar is de Rijnhavenbrug de nautische toegang tot de Rijnhaven.

Projectgegevens

Locatie Hoorn 198, Alphen a/d Rijn
Opdracht Gemeente Alphen aan den Rijn, Alphen aan den Rijn
Architectuur Quist Wintermans Architekten, Rotterdam
Constructief Ontwerp Movares Nederland, Utrecht
Uitvoering Friso Civiel, Sneek
Staalconstructie Staalbouw Weelde International, Ravels (BE)

Algemene projectomschrijving

Met het vernieuwen van de brug is de Rijnhaven beter bereikbaar geworden voor de scheepvaart. De Rijnhavenbrug heeft een doorvaarthoogte van 2,45 m. Een eerste stap naar de revitalisatie van de achtergelegen Rijnhaven die een transformatie zal ondergaan van industriehaven naar woon- en recreatiehaven. Het brugwachtershuisje komt niet terug. De brug wordt door de Provincie Zuid-Holland bediend vanuit het ultramoderne brugbedieningscentrum Steekterpoort, gelegen nabij de hefbrug Gouwesluis.
De Rijnhaven was een weinig gebruikte industriehaven. Voor de Rijnhaven zijn concrete plannen deze te ontwikkelen tot jachthaven. Hierdoor zal het aantal brugopeningen aanzienlijk toenemen (van ongeveer twee keer hinder per week naar enkele duizenden keren per jaar). Om het aantal openingen enigszins te beperken, is de vaste doorvaarthoogte dus vergroot. Daarnaast dient de brug als landmark voor de entree naar de te revitaliseren Rijnhaven.

Movares Nederland verzorgde namens de gemeente Alphen aan den Rijn het uitwerken van het UO-tekenwerk. De stalen brug bestaat uit twee hameitorens, het val, de hangstangen en de balans met geïntegreerde ballastkist. De brug is in drie delen geplaatst. Nadat de hameitorens zijn geplaatst, werden het val en de balans per ponton vanaf Moerdijk over de Oude Rijn aangevoerd en met twee mobiele telekranen geplaatst. De kranen stonden aan weerszijde van de doorvaart.

23 September 2017 werden de ballastblokken met vrachtwagens aangevoerd en met een kraan in de balansligger gelegd. Nadat de stalen brugdelen geplaatst waren, zijn de elektrische- en besturingsinstallatie en de hydraulische installatie geplaatst. Aansluitend zijn ze getest, zodat de brug daarna voor de eerste keer naar beneden kon. In oktober waren de testen gereed en kon de asfaltering worden uitgevoerd. In de tussentijd werd er gewerkt aan de wegen rond de brug.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De verschillende brugdelen zijn door Staalbouw Weelde International op de werf in Ravels gemaakt. Van deze brugdelen is op een werf in Moerdijk het val en de balans samengesteld. Op verzoek van de architect (QWA) zijn de alle 'zichtlassen' gladgeslepen. De hameistijlen zijn over de gehele hoogte gerealiseerd uit één stuk plaat staal. In de balans zijn armaturen opgenomen die tijdens de besteksfase door de architect projectspecifiek zijn afgestemd met een Italiaanse leverancier.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Specifieke ontwerp van de stalen bovenbouw; 'kleine kont' relatieve hoge ballast-last in de ballastkist.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Hameitorens zijn in haar hoogte opgetrokken uit één stalen plaat (geen delingen). Specifieke vorm van de balanspriemen. Kleine ballastkist. Landmark.

Bijzondere aspecten uitvoering

Er is gekozen om de ballastkist te optimaliseren, een groot deel van de (regel)ballast is naderhand aangebracht via luiken op de ballastkist. Hiermee werd het gewicht van de balans (incl. ballastkist en priemen) dermate geoptimaliseerd dat deze verantwoord kon worden geplaatst met een tweetal mobiele telekranen met een capaciteit van 700 ton.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

De brug wordt op afstand bediend door de Provincie Zuid-Holland vanaf brugbediencentrum Steekterpoort te Alphen aan den Rijn.