Skip to main content
mouse

restaurant De Limonadefabriek

Streefkerk

Het restaurant De Limonadefabriek is 'gefundeerd' op drie betonnen drijflichamen, die niet volledig star aan elkaar verbonden zijn. Dat vraagt om maatwerk in de detaillering en uitvoering.

Projectgegevens

Locatie Nieuwe Haven 1, Streefkerk
Opdracht Groevenbeek Bouwmanagement, Putten
Architectuur Architectenbureau Roos en Ros, Oud Beijerland
Constructief Ontwerp Alferink en Van Schieveen, Zwolle
Uitvoering Bouwmaatschappij Midden Nederland, Hardinxveld-Giessendam
Staalconstructie Buyk Constructies, Hardinxveld-Giessendam

Algemene projectomschrijving

De Limonadefabriek is een drijvend restaurant in een werkhaven langs de Lek. Behalve de eetzaal zijn in het gebouw de bijbehorende restaurantkeuken, een bistro, zes luxe hotelkamers, een kookstudio en een flinke wijnkelder in het gebouw ondergebracht. Op de derde bouwlaag hebben de eigenaren van het restaurant een groot appartement.
Het ontwerp is geïnspireerd op het logo van 'industrieterreinen', zoals dat voorkomt op bewegwijzering, in het bijzonder de wat abstracte Belgische variant daarvan. Het silhouet past bij de naam van het Restaurant, de Limonadefabriek, en de ligplaats. In de voormalige uiterwaarde bepaalden vroeger industriële gebouwen het beeld, zoals steenfabrieken met sheddaken. Zelfs een schoorsteen van zo'n 15 m hoog ontbreekt niet. Het uitzicht over naastgelegen polders en de Lek is formidabel, mede door de getijdewerking. Verschillen in waterhoogten van 3,5 tot 4 m zijn hier normaal.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De fundering bestaat uit een betonnen drijflichaam met daarop een bovenbouw van drie bouwlagen. De hoofddraagconstructie, het dak en de gevelbeplating zijn van staal. Verder zijn staalplaat-betonvloeren toegepast, en lichte scheidingswanden met stalen regelwerk (metal stud).
Het eigen gewicht moest zo laag mogelijk blijven, want de maximale diepgang was beperkt - dus ook de opwaartse kracht. Zo zorgen windverbanden voor de stabiliteit, wat momentvaste knopen overbodig maakt. Bij een eerste, conventioneel uitgewerkte haalbaarheidsstudie kwam het ontwerp tot een eigen gewicht van zo'n 1.450 ton; uiteindelijk bleef het totale gebouwgewicht beperkt tot ongeveer 850 ton. Bij de uitvoering moest rekening worden gehouden met een niet-vormvaste en bewegende 'fundering'.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Het betonnen drijflichaam bestaat uit drie afzonderlijke delen die niet volledig star aan elkaar verbonden zijn. Daardoor had golfslag tijdens de eerste deel van de bouw behoorlijk invloed op de vormvastheid. Om dat te ondervangen is een constructiemethode bedacht waarbij de bovenbouw uiteindelijk 'de fundering' star maakt. Bouwvolgorde en montagemethodiek zijn hier volledig op aangepast. Het gebruik van waterpasinstrumenten was niet mogelijk, omdat het water in de werkhaven door golfslag altijd in beweging is.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk