Skip to main content
mouse

Pontsteiger

Amsterdam

De Pontsteiger is een woontoren in de Nederlandse stad Amsterdam. Het ontwerp van Arons en Gelauff Architecten werd in 2007 gekozen als winnend ontwerp, en werd dankzij innovatieve aanpassingen van het constructieve ontwerp gebouwd in de periode 2015-2018 ondanks de tussentijdse kredietcrisis. Het pontsteigergebouw maakt onderdeel uit van de gebiedsontwikkeling Houthavens, en is dan ook gelegen aan het IJ waar de pont, plaatselijk bekend als pontsteiger, vertrekt naar het NDSM-terrein en de Distelweg. Met de bouw van het 92 meter hoge gebouw werd begonnen in februari 2015, en is opgeleverd in 2018. Daarmee is het gebouw het hoogste woongebouw van Amsterdam geworden.

Projectgegevens

Locatie Pontsteiger 1, 1014 ZP Amsterdam, Amsterdam
Opdracht New Cheese Development, Amsterdam
Architectuur Arons en Gelauff Architecten, Amsterdam
Constructief Ontwerp Van Rossum Raadgevende Ingenieurs, Amsterdam
Uitvoering Dura Vermeer / MJ De Nijs (Amsterdam)
Staalconstructie Buiting Staalbouw, Almelo

Documenten

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Dit complexe project waar tussen twee torens van 91 meter hoog een “brug” wordt gehangen wordt gebouwd in het IJ in Amsterdam. De brugconstructie tussen beide torens bestaat uit vier stalen vakwerkspanten die elk ruim 50 meter overspannen. De spanten zijn zo ontworpen dat elke staaf individueel kan wegvallen zonder dat dit tot bezwijken van de rest van de constructie lijdt. Om te voorkomen dat de vakwerkspanten worden ingeklemd tussen beide torens is als oplegging een zuiver scharnier ontworpen. Dat laat de rotatie van de vakwerkspanten volledig vrij.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De locatie bood mogelijkheden als nergens anders in de stad. Het kon groots, het kon sky high.Een ontwerp waarin de woonwensen van de bewoners altijd centraal heeft gestaan. Want mensen wonen het liefst óf hoog om het uitzicht, óf laag pal aan het water. Pontsteiger is een nieuwe landmark voor de Houthaven én Amsterdam.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Door de grote verschillen in de belastingen tussen hoog- en laagbouw is er voor gekozen om de laagbouw op de tweede zandlaag, en de hoogbouw op de derde zandlaag te funderen. Zo kunnen eveneens de te verwachten zettingsverschillen geminimaliseerd worden.

Bijzondere aspecten uitvoering

De staalconstructie van de brug tussen beiden torens is als een geheel over de onderste twee verdiepingen van het brugniveau in één keer ingehesen. De spanten zijn aangevoerd over het water en met een hijsbeweging naar hun uiteindelijke positie op 60 meter hoogte gebracht.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Vanaf 2006 zijn er verschillende plannen geweest voor de invulling van Pontsteiger, variërend van 250 tot 500 woningen of een hotel. Uiteindelijk zijn er nu om 252 vrije sector huurwoningen, en 66 koopwoningen gerealiseerd.