Skip to main content
Bullet-ray mouse

Kunstwerk Liquid Lowlands

Biddinghuizen

Voor het Lowlands muziekfestival in 2016 heeft kunstenaar Ronald Westerhuis het kunstwerk Liquid ontworpen, dat drie jaar achter elkaar geplaatst zou worden en tussentijds elders. Het kunstwerk heeft inmiddels een permanente plek gekregen bij de Cibap school in Zwolle.

Projectgegevens

Locatie Walibi-terrein Biddinghuizen, Biddinghuizen
Opdracht Studio Ronald Westerhuis, Zwolle
Architectuur Studio Ronald Westerhuis, Zwolle
Constructief Ontwerp Reijneveveld Engineering, Scherpenzeel
Uitvoering Studio Ronald Westerhuis, Zwolle
Staalconstructie CIG Architecture, Groningen

Algemene projectomschrijving

Liquid is 12 m hoog en speciaal ontworpen voor het muziekfestival Lowlands. Het was de bedoeling dat het kunstwerk drie jaargangen lang naar het festival zou terugkeren en tussentijds door Nederland zou kunnen zwerven. Inmiddels staat het kunstwerk bij een school in Zwolle.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De staalconstructie bestaat uit roestvast stalen platen die samen een platte, golvende doos vormen. De platte doos is doorboord met grote en kleine cirkelvormige gaten. De zijkant en de gaten zijn afgewerkt met speciaal gepolijste rvs platen.
De doos is volledig gelast en HE-profielen vormen de overgangsconstructie naar de betonconstructie. Deze is zo ontworpen dat met geboorde ankers kan worden gewerkt.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Het buigen van de voor- en achterplaat was een huzarenstukje van CIG uit Groningen. Het maken van de twee (bij)passende zijstukken idem. Deze zijkanten vormen eigenlijk met de platen twee U-profielen die 12 meter uitkragen vanuit de fundatie. Dat er ook cirkels door deze zijkant gaan maakt het ontwerp erg spannend. Dat de doorsnede van de doos halverwege op haar smalst is ook.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

De doos beschouwen als twee U-profielen met een bepaalde meewerkende breedte, vormde de basis voor het ontwerp. Dat de gebogen plaat vervolgens de windbelasting naar deze U-profielen af zou kunnen dragen ook ('force follows form)'. De invloed van de afgelaste cirkelvormige doorvoeren als deuvels voor het in vorm houden van de staalplaat was ook nog prima. Echter, het doorboren van het U-profiel door een grote cirkel stelde ons voor wat uitdagingen. Daarnaast hebben we geprobeerd de overgang naar de fundatie zo eenvoudig (economisch) mogelijk uit te voeren met courante handelsprofielen. De wens was nadrukkelijk om ankers te kunnen boren, dus daar is de voet op uitgerekend. Het beschermd of onbeschermd achterlaten van de ankers tot aan het volgende festival leek ons te risicovol.

Bijzondere aspecten uitvoering

Het buigen van de platen was een grote uitdaging en het uittekenen, uitsnijden, samenstellen en aflassen op de werf bij het atelier van Ronald Westerhuis was prachtig om te zien. Een kunstenaar die heeft bewezen het lassen in de vingers te hebben, inclusief het besef dat bij relatief slanke constructies de lassen grote invloed hebben op de vermoeiingssterkte. Tot slot was het vervoer en plaatsen van het kunstwerk ook een mooi stuk vakmanschap.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Tijdens het muziekfestival Lowlands functioneerde het kunstwerk als een lokaal landmark. Er werd niet op geklommen, maar de ronde gaten daagden wel uit er iets doorheen te gooien.