Skip to main content
mouse

Heavens Hotel Hoorn

Hoorn

Wonderschone Transformatie van de Grote Kerk in Hoorn. De Grote Kerk in Hoorn is aan een nieuwe levensfase begonnen, sinds de zomer van 2022 is Heavens Hotel erin gevestigd. Het lichtgewicht stalen frame waarmee het hotel is gebouwd staat weliswaar los van het monument, maar stevig als een huis. Het enige wat een goede nachtrust in de weg kan zitten is de indrukwekkende omgeving zelf. Je blijft je vergapen aan de vele fraaie originele details.

Projectgegevens

Locatie Kerkplein , Hoorn
Opdracht Hotel Hoorn CV
Architectuur Maarten Peek Utrecht
Constructief Ontwerp Cor van Zandwijk Ridderkerk
Uitvoering Hotel Hoorn CV Hoorn
Staalconstructie Steelframing Holland BV Purmerend/MM Staal BV Purmerend

Documenten

Algemene projectomschrijving

Je zou bijna denken dat het kerkplein in Hoorn geen gelukkige plek is om een kerk te bouwen. Meerdere godshuizen zijn daar in vlammen opgegaan. Dat lot is de Huidige grote kerk gespaard gebleven maar een lange gebruiksgeschiedenis als kerk heeft het gebouw niet. Hij is rond 1885 gebouwd en nog geen eeuw later werd de kerk alleen nog voor erediensten gebruikt. wat tamelijk uniek was voor die tijd is dat er al snel werd gekeken naar een herbestemming voor de kerk het duurde even voordat het er ook daadwerkelijk van kwam maar medio jaren tachtig werden er in de kap appartementen gebouwd en beneden kwam een winkelcentrum de bankencrisis was er debet aan dat de winkelruimtes leeg kwamen te staan. Gewoond werd er nog wel in de kap. maar de situatie was wel wat naargeestig geworden. Pogingen om de boel vlot te trekken liepen op niets uit tot een vastgoedondernemer het idee opperde om een hotel in de kerk te maken. het monument moest wel een monument blijven dus de vraag was hoe je zoiets aanpakt .

Steelframing Holland was een van de bedrijven die werden benaderd om mee te denken over een goede manier om het hotel in het kerkgebouw te realiseren. 

bouwen met steen of beton was geen optie. Niet alleen omdat het hotel los van de oude wanden en pilaren moest blijven maar ook omdat het met dergelijke materialen te zwaar zou worden. het moest dus met een lichte en stabiele constructie gebeuren. dan kun je denken aan houtskeletbouw en aan staalframe bouw. uiteindelijk is gekozen voor het staalframe concept.  

 

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

In 2016 begon Steelframing Holland met het rekenen aan het hotel. wat kon er in de kerk gebouwd worden? hoe zwaar kon het zijn? Hoe Hoog? Hoe moest het frame gemaakt worden. en hoe moesten de brand- en geluidseisen worden voldaan? in de jaren tachtig waren de regels te aanzien van monumenten blijkbaar wat minder strikt dan nu. Bij de toenmalige transformatie was er een betonvloer gestort en waren er 30 meter hoge stalen kolommen in de kerk gemaakt. Het LWS -frame kon wel aan die stalen kolommen gekoppeld. aan de originele wanden en kolommen bam het monument mocht niets worden vast gemaakt. Oorspronkelijk was het idee om in de gehele kerk 3 lagen te bouwen. Dat werd te zwaar en daarom is het concept aangepast voor en achter in de kerk konden 3 lagen worden gebouwd in het middenschip; 2 lagen van 8 kamers. De constructeur had berekend dat er op die manier maximaal 500 kg per/m2 konden inbrengen. Dat is een redelijk gewicht, maar ook weer niet veel om mee te werken. alle kamers zijn opgebouwd uit LWS profiel C100 en C200. Trappen en balustrades zijn gemaakt van slanke warmgewalste profielen. de hekwerken zijn gemaakt van onder en bovenregel met balusters en daartussen glas. 

 

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De complete staalconstructie staat op zichzelf omdat we niet aan het bestaande monument mochten komen. Het is een  stijlvol ontwerp wat ook tot uiting komt nu klaar is. Er is tevens gewerkt met lichtgewicht vloeren en wanden in samenwerking met Knauf voldoet de kerk aan de brand en geluideisen die gelden voor een hotelfunctie.

 

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Met het uitrekenen en tekenen van de constructie moesten we rekening houden met de ruimte waardoor we naar binnen moesten. Dit was een deur van 2,5 meter breed en 2,5  meter hoog. Hierdoor zijn alle materialen naar binnen gebracht, ook is er gebruik gemaakt van rupswagens om de materialen binnen te krijgen. De gehele montage is gedaan met een lichte kraan van Hoeflon. Tevens moesten we met detailleringen rekening houden dat er geen geluidsoverdracht was tussen de kamers onderling. Hiervoor zijn oplossingen bedacht in samenwerking met Mavotrans.

 

Bijzondere aspecten uitvoering

Wat betreft de uitvoering was het heel bijzonder om in een monument te werken waar we niks aan mochten  bevestigen. De opening waardoor de materialen aangevoerd moesten worden was niet groter dan 2,5 bij 2,5 meter. Voor het plaatsen van de grote kozijnen en ramen moesten we zelfs het monumentale kozijn boven de deur verwijderen om de kozijnen naar binnen te krijgen met de glasbokken. Binnen in de kerk hebben we alles gemonteerd met een Hoeflon C6 en takels en veel handwerk. Het handwerk ging prima omdat de LWS frames niet zwaar waren.

 

Duurzaamheid

alle materialen die we in de kerk hebben gebruikt kunnen worden hergebruikt of voor 100% worden gerecycled. 

Materiaalgebruik (efficiëntie)

we hebben met lichte materialen gewerkt en alles was op maat en prefab gemaakt zodat er zeer weinig afval was tijdens de bouw van het Hotel 

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

er is bijna geen energie gebruikt omdat we binnen de bestaande schil van de kerk hebben gebouwd 

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

boven in de Kap waren de appartementen gewoon bewoond. het was een vereiste dat de bewoners geen last zouden hebben van de bouw. dit is op een klein aantal gebeurtenissen zoals lekkages ook gebeurd  

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau

er is op een zeer innovatieve manier gebouwd en gewerkt. doordat er in het voorbereidingstraject zeer goed is nagedacht over de opbouw en tijdens de uitvoering hebben we diverse sessie gehad met alle betrokken partijen zodat alles goed liep. ook is er samengewerkt met diverse marktpartijen zoals Knauf, mavotrans om een optimaal product neer te zetten. ook zijn er rapporten gemaakt voor het geluid en de brandwerendheid