Skip to main content
Ossip van Duivenbode mouse

Uitbreiding schoolgebouw Farelcollege

Ridderkerk

Het Farelcollege aan de rand van de bebouwing en het groen van het Reyerpark vormt een schakel tussen sport, wonen en bedrijvenpark aan de Kastanjelaan. Bij de uitbreiding deels op en deels boven het schoolplein vormen slanke verdiepinghoge vakwerken en dunne kanaalplaatvloeren de basis van het overstek, terwijl een eenvoudig vloer-kolommenprincipe de basis vormt van het niet-uitkragende deel.

Projectgegevens

Locatie Kastanjelaan 50, Ridderkerk
Opdracht Farelcollege Ridderkerk i.s.m. CVO Rotterdam (Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs), Rotterdam
Architectuur KCAP Architects & Planners, Rotterdam
Constructief Ontwerp IMd Raadgevende Ingenieurs, Rotterdam
Uitvoering Schipper Bouwgroep, Capelle aan den Ijssel
Staalconstructie GS Staalwerken Bladel, Bladel

Algemene projectomschrijving

Het ontwerp moet de scholengemeenschap als campus versterken waarbij in de toekomst mogelijkheden liggen voor een verdere uitbreiding. De nieuwbouw (het mavo-gebouw) kraagt met de bovenste bouwlaag (2e verdieping) over de gymzaal heen en vormt zo een brug tussen hoofdgebouw en bedrijvenpark. De 7 m hoge poort vormt tevens een fantastische nieuwe entree voor de gehele school.
Het nieuwe mavo-gebouw bestaat uit drie bouwlagen. Het programma (1700 m2) wordt grotendeels gevormd door twaalf klaslokalen op de verdiepingen en een 'flexlokaal' op de begane grond. Op de verdiepingen zijn de plattegronden zo opgezet dat de lokalen elk gekoppeld zijn aan open flexibele ruimten in de brede gangzones en in het hart van het gebouw waardoor extra kwaliteit en gebruiksmogelijkheden geboden kunnen worden.

De sculpturale vorm van de uitbreiding is eenvoudig maar spectaculair. Het hoofdvolume wordt gevormd door een genuanceerde bakstenen gevel en geanodiseerde aluminium kozijnen in bronskleur. De kleur en textuur van de baksteen vormt een schakel tussen de beide oudere schoolgebouwen, maar geeft de nieuwbouw tevens een warme eigen uitstraling.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De nieuwbouw komt deels op en deels boven het huidige schoolplein en kraagt uit over de bestaande gymzaal. Constructief is er gekozen voor een lichte stalen constructie die bij de vorm van het gebouw past. De slanke verdiepinghoge vakwerken en dunne kanaalplaatvloeren vormen de basis van het overstek, terwijl een eenvoudig vloer- kolommenprincipe de basis vormt van het niet-uitkragende deel.

De hoofddraagconstructie bestaat in hoofdlijnen uit vier rechte draaglijnen. Tussen die draaglijnen worden de vloeren uitgevoerd in kanaalplaten. De draaglijnen zelf zijn opgebouwd uit stalen liggers en kolommen. In feite is de basis van de constructie die zorgt voor een realisatie binnen een zeer beperkt budget, een constructiehoogte die past bij de overspanning. Daarom hebben de kolommen in de draaglijnen een kleine hart-op-hart afstand, de stalen ligger met geringe overspanning heeft derhalve een geringe hoogte. Daar waar de draaglijn een grote overspanning heeft wordt een vakwerk met grote hoogte toegepast.
Opvallend zijn de twee fraaie V-kolommen in de poort. Andere aspecten die een rol spelen bij de gekozen constructiemethode zijn duurzaamheid, gewicht, maakbaarheid en kostenefficiency.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De keuze voor een stalen constructie was een bewuste stap tijdens het ontwerpproces. Hoofdreden was hierbij de slankheid van de constructie en de 'elegantie' van de grote vakwerkspanten. De constructie is grotendeels zichtbaar en ondersteunt daardoor enerzijds het industriële karakter van het schoolgebouw en maakt anderzijds de werking van de krachtverdeling inzichtelijk.

Bij de uitwerking is gekozen voor een modulair systeem om een snelle bouwtijd te garanderen. Alle montageonderdelen zijn derhalve in de uitwerking van de staalconstructie meegenomen. Dit geldt niet alleen voor de prefab HSB-elementen, maar ook voor de grote glazen puien die de bijzondere functies van het gebouw aan de buitenkant weerspiegelen. De stalen verankeringen voor de vliesgevelconstructies zijn integraal ontworpen en decent in het ontwerp geïmplementeerd.
Bij het ontwerp is het creëren van een goed binnenklimaat leidend geweest. Hierbij zijn een goede luchtkwaliteit (Frisse Scholen - klasse B) middels een gebalanceerd mechanisch ventilatiesysteem en thermisch comfort de leidende factoren. Er is speciale aandacht geschonken aan de regeling van het binnenklimaat (o.a. CO2 en de temperatuur) op gebouwniveau en lokaalniveau en ICT, zodat de nieuwbouw aansluit bij toekomstige ontwikkelingen.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Doordat het nieuwe bouwdeel niet op het dak van de bestaande sportzaal afdraagt maar over het gebouw heen uitkraagt, is het niet nodig geweest de bestaande, lichte dakconstructie te versterken.

In het constructieve ontwerp is gekozen voor kolommen met een kleine h.o.h.-afstand, hierdoor kan de constructiehoogte van de liggers beperkt blijven. De kolommen kunnen daardoor slank uitgevoerd worden zodat deze mooi in het gevelbeeld passen. Ook de positie van de windverbanden is strategisch gekozen, afgestemd op het gevelbeeld.

De opvallende kolommen bij de entree, die de vakwerken dragen, zijn in een dubbele V-vorm geplaatst. Hierdoor dragen de vier verdiepinghoge vakwerken af op slechts twee punten. Dit geeft een open ruimte voor de toegang naar het schoolplein onder het gebouw. Tevens kan de constructie de horizontaalkrachten uit de opbouw eenvoudig naar de fundering afvoeren.

Om materiaal te besparen is er geen druklaag op de vloeren toegepast. De vloeren zijn rondom opgesloten door de staalconstructie en vormen hierdoor een stijve schijf.

Bijzondere aspecten uitvoering

De vier vakwerken zijn ondanks hun lengte in één keer naar de bouwplaats gebracht die midden in een woonwijk ligt. Dit was een behoorlijke opgave. Op de bouwplaats konden de vakwerken direct op hun plek gehesen worden.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Er is gebruik gemaakt van multifunctionele ruimten die de functionaliteit van het gebouw verhogen. Door het koppelen van ruimtes met een vaste functie aan ruimtes met een flexibele functie ontstaat er een flexibiliteit in het gebruik. Het concept draagt bij aan de levensbestendigheid van de school, het architectonisch concept biedt ruimte voor uitbreiding.