Skip to main content

parkeergarage/winkel Supercoop

Spijkenisse

Een eerste ontwerp in prefab beton en kanaalplaatvloeren is omgezet naar een staalconstructie met met staalplaat-betonvloeren. Hierdoor kon sneller, goedkoper en duurzamer worden gebouwd. Ook waren er minder kolommen in de supermarkt nodig.

Projectgegevens

Locatie Kolkplein, Spijkenisse
Opdracht Multi Vastgoed, Gouda
Architectuur UNStudio, Amsterdam
Constructief Ontwerp JVZ Ingenieurs, Deventer
Uitvoering Vorm Bouw en Aan de Stegge Twello, Papendrecht
Staalconstructie Reijrink Staalbouw, Someren

Algemene projectomschrijving

Supercoop is een nieuwe supermarkt met parkeergarage op het oude Gammaterrein in Spijkenisse. De supermarkt van 2400 m2 bevindt zich op de begane grond en heeft een brutohoogte van 5 m. De bovengelegen parkeergarage telt vier verdiepingen van elk 3100 m2 met een brutohoogte van 2,9 m. De maximale gebouwhoogte vanaf begane grond bedraagt 17 m.

Opvallend aan dit gebouw zijn de bijzondere vorm en gevelafwerking, de grote kolomvrije overspanningen en een aantal uitkragende bouwdelen. De gevel lijkt gesloten, maar bestaat feitelijk uit geperforeerde aluminium beplating die een natuurlijke ventilatie mogelijk maakt. Door het dak en de hellingbaan ter plaatse van de supermarkt uit te voeren als een ter plaatse gestorte ribbenvloer op een PS-bekisting ontstaat een perfecte thermische en constructieve schil. Een bijkomend voordeel van dit systeem is dat de onderzijde van de PS-kist als zichtzijde functioneert. In de supermarkt staan op verzoek van de opdrachtgever zeer weinig kolommen (op een raster van 15x10 m), dankzij doorgaande onderslagbalken HEB 800 in het 1e parkeerdek/dak.

Voor de parkeergarage is – op basis van gelijkwaardigheid – de daadwerkelijke thermische belasting op de staalconstructie berekend bij een autobrand. De kritieke temperatuur voor de hoofdraagconstructie (563 °C voor liggers en 471 °C voor kolommen) lag in alle gevallen hoger dan de berekende optredende temperatuur. De staalconstructie is daarom niet brandwerend bekleed of behandeld; dat leverde een flinke kostenbesparing op.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De hoofddraagconstructie van de parkeergarage bestaat uit een geschoorde staalconstructie van liggers (overwegend IPE-profielen in S355) en kolommen (overwegend koudgevormde kokers in S275). De vloeren van de 2e t/m 4e verdieping (inclusief de hellingbanen) zijn uitgevoerd als hoge staalplaat-betonvloeren (Hoesch), die ook als kipsteun fungeren voor de stalen liggers. De 1e verdiepingvloer (inclusief de hellingbaan) vanaf begane grond uitgevoerd als een ter plaatse gestorte ribbenvloer op PS-bekisting. Ook deze vloer fungeert als kipsteun voor de stalen liggers, waarvoor onderlinge koppelingen om de 2,5 m zijn aangebracht. Horizontale belasting uit wind, scheefstand, remmen en botsen wordt door schijfwerking van de vloeren afgevoerd via windbokken (Willemsankers) in diverse gevels. Voor de schijfwerking is de staalconstructie aan alle verdiepingvloeren gekoppeld. In totaal is zo'n 700 ton staal verwerkt.

Oorspronkelijk was het gebouw ontworpen met een prefab betonconstructie en kanaalplaatvloeren. Door deze oplossing om te zetten naar een staalconstructie met staalplaat-betonvloeren kon sneller, goedkoper en duurzamer worden gebouwd. Een ander voordeel was dat er minder kolommen in de supermarkt nodig waren. Door in de gevels juist meer kolommen te plaatsen konden hekwerken, aanrijdbeveiligingen en gevelbeplating eenvoudiger worden aangebracht.

Een aantal grote overspanningen en uitkragingen is betrekkelijk eenvoudig geconstrueerd met verdiepinghoge vakwerken in de gevels. De verdiepingliggers sluiten flexibel aan op deze vakwerken. Ondanks het grote verschil in kolombelastingen hebben alle kolommen ogenschijnlijk gelijke afmeting door toepassing van kokers met verschillende wanddikten. Kokervormige kolom zijn zeer goed bestand tegen botsbelastingen en hebben bovendien een lage profielfactor.

De staalconstructie is getekend in een 3D-model (Revit), waarrdoor direct inzicht ontstond in de wisselwerking tussen de bijzondere geometrische vormgeving en de complexe draagconstructie. Zonder het 3D-model was het bijvoorbeeld niet goed mogelijk geweest de dubbel gekromde hellingbaan naast de supermarkt in beeld te brengen. Het 3D-model is ook als onderlegger gebruikt om de werkplaatstekeningen te maken (Tekla).

De combinatie van een parkeergarage boven een supermarkt zorgde voor een bijzonder functioneel aspect. Opvallend daarbij is de dubbel gekromde hellingbaan langs de supermarkt en de roltrap vanaf het eerste parkeerdek naar de supermarkt. Aan de zijkant van de supermarkt ligt een laad- en losperron dat wordt overkraagt door een 30 m lang vakwerk over drie verdiepingen. Eén trappenhuis ligt volledig in een uitkragende gebouwvleugel boven de entree van de supermarkt: hier ligt een vakwerk van 20 m lengte over drie verdiepingen.

Vanwege de zeer krappe bouwplaats is de staalconstructie in vier fasen gebouwd. Elke fase bestaat uit de volledige gebouwhoogte inclusief alle vloerplaten. Dankzij de stijve staalconstructie en gekoppelde vloerplaten waren voor deze fasering slechts enkele tijdelijke montagevoorzieningen nodig. Na montage van alle fasen zijn de vloeren en hellingbanen van beneden naar boven afgestort zonder toepassing van stempels.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk