Skip to main content
mouse

Havengebouw Jachthaven ’t Raboes

Eemnes

Het havengebouw heeft een stalen drager vanwege de karakteristieke puntige vormgeving en sandwichpanelen waarop direct een zwarte epdm-huid is aangebracht

Projectgegevens

Locatie ’t Raboes 3, 3755 MS, Eemnes
Opdracht Schipper Bosch Exploitatie, Amersfoort
Architectuur Y.e.AH! architecten (Jo Van Den Berghe en Lenie Dhooghe), Herzele (België)
Constructief Ontwerp Bouwpartners Engineering, Hilversum
Uitvoering Karbouw Bouwonderneming, Amersfoort
Staalconstructie Van Ee Staalspecialisten, Barneveld

Algemene projectomschrijving

Jachthaven ’t Raboes ligt aan de monding van de Eem bij het Eemmeer, midden in natuurgebied de Eemvallei. Het is een gebied van rust en natuurschoon. De opdracht was om een havengebouw te maken met havenkantoor, botenloods, werkplaats en een atelier.
Het geometrische polderlandschap en de lokale historie met matzwarte zeilen en de door de wind scheef geblazen schoorstenen waren de inspiratie voor een gebouw, opgebouwd uit beton, staal, sandwichpanelen en epdm.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Als basis voor een proefmodel diende een BIM-model waaruit bleek dat de toleranties op het geleverde balkstaal te ruim waren voor de opdracht. Daarom is iedere productietekening gemaatvoerd vanuit specifieke referentiepunten zodat walstoleranties geen invloed hadden op de uiterlijke vorm.
Ook een aantal principeverbindingen zijn anders dan gebruikelijk uitgevoerd en al de platen zijn gesneden en gemerkt, tot en met de voetplaten toe.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Het havengebouw is 'een vernieuwde versie van de klassieke boerderij in de polder', die hier volledig uit staal is opgetrokken. Zo toont de botenloods aan zijn uiteinde ‘een huisje met een zadeldak’. De gebouwen vormen met hun scheve daken en schoorsteentjes een silhouet dat doet denken aan schotse en scheve Zuiderzeehuisjes.
Tussen de uiteinden van de gebouwen is een en al distorsie, wat resulteert in volumes die ontstaan uit een vlakkenspel van soms scherpe driehoeken, waarvoor het materiaal staal uitermate geschikt is voor zowel de draagstructuur als de wanden van het gebouw.
Het havengebouw bevindt zich in een natuurgebied waarin slechts beperkte interventies zijn toegestaan. Door zijn ligging, en ook vanuit de wens van de opdrachtgever dat het gebouw 's nachts niet opvalt, is de botenloods bekleed met matzwart epdm.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

In de ontwerpfase is de constructie met aangepaste software tot op de millimeter beschouwd. Zo is er rekening gehouden met stalen sandwichpanelen. De aansluitingen zijn zo gedetailleerd dat de onderliggende constructie de ruimte heeft om te werken zonder dat dit zichtbaar is aan de buitenzijde/afwerking. De computerbestanden in de ontwerpfase werden overgedragen van waaruit aan het staalconstructiebedrijf alle componenten direct vanuit het machinepark heeft geproduceerd en vervolgens met mankracht heeft geassembleerd.

Bijzondere aspecten uitvoering

De werkwijze, file-to-factory, heeft belangrijk bijgedragen aan een vlekkeloos bouwproces op de bouwlocatie.
De huid van het gebouw is opgebouwd uit sandwichpanelen. Door de stalen, en dus dampdichte, gevelbekleding kon de gevel op eenvoudige wijze, zonder luchtbellen, worden afgedekt met zwart epdm. Plaatsing en detaillering werden één, wat tegelijk een economische en een architecturale meerwaarde genereert.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Elke onderdeel in het havengebouw heeft een functie. Zo zorgt het gebouw voor een scheiding tussen de semi-publieke parkeerplaats van Jachthaven ‘t Raboes en het intieme familie-landgoed. De ramen in het recreatiegedeelte geven zicht op het plein terwijl vanuit het atelier de opkomende en ondergaande zon te zien is. De stalen luifels aan de buitenzijde leggen de nadruk op het havenkantoor, als ontmoetingsplek, en dienen als schuilplaats voor de regen. De vouwpuien in de gevel zijn te gebruiken als deur, en wanneer nodig geheel te openen zodat er groot materiaal naar binnen gereden kan worden. De loods is direct verbonden met de haven; de loopbrug die het gebouw scheidt van het water gaat met een afstandsbieding open.

Duurzaamheid

Het gebruikte materiaal is niet gevoelig voor vocht en rotting. Alle elementen aan de buitenzijde zijn verzinkt en de gevels zijn strak afgewerkt.
Epdm is een synthetische rubber en bevat geen chloor, weekmakers, halogenen en plasticiden. Bovendien heeft het een blijvende elasticiteit van 400% en een hoge resistentie tegen ozon en uv-straling waardoor een levensduur bereikt kan worden van minimaal 40 jaar.

Materiaalgebruik (efficiëntie)

De betonvloer is de afwerkvloer, het staalwerk is zichtwerk en de binnenzijde van de sandwichpanelen is de afwerking.
De sandwichpanelen zij op maat gemaakt waardoor is bespaard op bouwtijd, afval en zetwerk. De gevels zijn in het geheel bedekt met epdm-dakbedekking: onderhoudsvriendelijk en milieuvriendelijk. Het dakmateriaal is speciaal besteld zonder de gebruikelijke reclameteksten.

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

Het gebouw is gefundeerd op de energiepalen van Betonson, waarbij de heipalen fungeren als een warmte-koudopslag. Het gebouw wordt met betonkernactivering gekoeld en verwarmd. Vanwege de isolatiewaarde van het gebouw (Rc = 4,44) is slechts een beperkte capaciteit nodig voor verwarmen of koelen. Houtkachels dienen als lokale bijverwarming.

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

Het gebouw vervangt de oude caravans waardoor de buurt verloederde.

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau