Skip to main content
mouse

Coffee and Bikes TU Delft

Delft

Coffee and Bikes is een stalling voor 2100 fietsen, gecombineerd met een fietsenwerkplaats en koffiebar van 150m2 op een groene terp, onder een fietsendek. Terp en dek herbergen de fietsen en vormen samen met de koffiebar een alzijdig fietsenpaviljoen. Het is een populaire verblijfs- en ontmoetingsplek.

Projectgegevens

Locatie Landbergstraat 19, 2628 CE Delft, Delft
Opdracht TU Delft, Delft
Architectuur BureauVanEig – Biq Architecten, Rotterdam
Constructief Ontwerp Aronsohn, Rotterdam
Uitvoering GB Van Hoek, Delft
Staalconstructie Velas BV, Emmeloord

Algemene projectomschrijving

Coffee and Bikes is een stalling voor 2100 fietsen, gecombineerd met een fietsenwerkplaats en koffiebar van 150m2 op een groene terp, onder een fietsendek. Terp en dek herbergen de fietsen en vormen samen met de koffiebar een alzijdig fietsenpaviljoen. Het is een populaire verblijfs- en ontmoetingsplek.

In de campusontwikkeling van de TU delft is de afgelopen 20 jaar is een omschakeling gemaakt. Mede door de toename van het aantal onderwijsplekken heeft de TU Delft besloten om centraal op de campus een voorziening voor fietsenparkeren te realiseren, in combinatie met een koffiebar en werkplaats. Het is te prijzen dat de TU de grote behoefte aan fiets-parkeerplekken als een kans heeft gezien en een stalling bedacht in het hart van de campus.

De architectuur van Coffee and Bikes voegt zich naar de visie van de TU Delft: de uitstraling is in overeenstemming met het gebruik, in de traditie van de nuchtere, zakelijke, ingenieurs architectuur. Het ontwerp plaatst zich hiermee in een architectuurtraditie van campusgebouwen zoals deze in de jaren ‘50 is ingezet door Mies van der Rohe in Chicago.

Het staal is in koffiebruin gepoedercoat. Deze kleur vormt een mooi contrast met de grijze gebouwen in de omgeving. De bleekgroene kozijnen geven het gebouw een eigenzinnig accent.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De materialisatie in staal is zorgvuldig vormgegeven. Het frame van de fietsenstalling staat op een stramien van 5x6 meter. Dit stramien kan zowel standaard fietsenrekken, als een dubbellaags systeem herbergen. Hiermee is uitbreiding van de capaciteit in de toekomst mogelijk. De vier meter hoge kolommen zijn rank uitgevoerd. Dankzij de stijve verbindingen, uitgevoerd in onzichtbare koppelingen, zijn er geen windverbanden nodig. Deze zouden de functie van het gebouw in de weg zitten. De stalen borstweringselementen hebben de constructie aan de buitenzijde. Deze zorgen voor een mooie dieptewerking van de gevel en voor een gladde afwerking aan de kant van de fietsenrekken. Alle verbindingen zijn demontabel, waardoor de staalconstructie in de toekomst herbruikbaar is.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De uitdaging in de ontwerpopgave was, om van een grote fietsenopslag een aantrekkelijke verblijfsplek te maken. Dit is bereikt door de koffie/werkplaatsvoorziening in een langgerekte en transparante vorm aan het centrale plein te plaatsen, op een groene terp en onder een fietsendek. Hierdoor krijgt het geheel de uitstraling van een paviljoen met fietsen. Een luie trap richting entree is tevens zittribune met overzicht over het plein. Bovenop de koffievoorziening is de tweede stallingslaag die oversteekt en als luifel voor de koffiebar dient. De verschillende entrees en trappen naar het maaiveld maken het gebouw aan alle kanten toegankelijk. Het bestaande transformatorhuis op de hoek, is als baken aan het ontwerp toegevoegd.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Door de balusters van de borstwering aan de buitenzijde te plaatsen heeft de gevel een mooie dieptewerking gekregen. De binnenzijde, die de balustrade van het fietsendek vormt, blijft zo bovendien helemaal vlak. De vier meter hoge kolommen zijn rank uitgevoerd. Dankzij de stijve verbindingen, uitgevoerd in onzichtbare koppelingen, zijn er geen windverbanden nodig, die zouden in de weg staan.

Bijzondere aspecten uitvoering

De stalen elementen zijn gepoedercoat in een koffiebruine anodisatiekleur die verandert onder invloed van het zonlicht. De borstweringselementen zijn geprefabriceerd in de fabriek en in zijn geheel geplaatst.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Het voorstel voor de groene terp vangt allerlei vliegen in één klap. Zo zijn de fietsen op het maaiveldniveau aan het oog onttrokken en kan de fietsenstaller zelf vrij naar buiten kijken. Dit geeft een veilig gevoel. De terp zorgt bovendien voor een alzijdig gebouw en voorkomt dat fietsen tegen de gevel gezet worden. De werkplaats bevindt zich op maaiveldniveau en heeft een directe verbinding met de fietsenstalling. De vloer van de koffiebar ligt op 1 meter hoogte. Het plafond varieert in hoogte, waardoor het zitgedeelte een eigen accent heeft gekregen. De groene heuvel met terrassen-trap is aan de pleinkant georiënteerd op de zon en is een populaire verblijfsplek geworden.

Duurzaamheid

Het is te prijzen dat de TU de grote behoefte aan fiets-parkeerplekken als een kans heeft gezien en een stalling bedacht in het hart van de campus. De realiteit van de fietser wordt hiermee erkent; deze wil zijn fiets zo dicht mogelijk stallen bij plaats van bestemming. Door de fietsenstalling te combineren met een koffievoorziening en centraal aan het Plein te leggen wordt het stallen gewaardeerd en beloond.

Materiaalgebruik (efficiëntie)

De materialisatie in staal is zorgvuldig vormgegeven. Het frame van de fietsenstalling staat op een stramien van 5x6 meter. Dit stramien kan zowel standaard fietsenrekken, als een dubbellaags systeem herbergen. Hiermee is uitbreiding van de capaciteit in de toekomst mogelijk. Daarnaast zijn de verbindingen demontabel waardoor de staalconstructie in de toekomst herbruikbaar is.

De vier meter hoge kolommen zijn rank uitgevoerd. Dankzij de stijve verbindingen, uitgevoerd in onzichtbare koppelingen, zijn er geen windverbanden nodig, deze zouden de functie van het gebouw in de weg zitten. De slimme constructie van de borstweringselementen aan de buitenzijde zorgt voor dieptewerking in de gevel, de lichtval verandert gedurende de dag. De binnenzijde die de balustrade van het fietsendek vormt, blijft hierdoor helemaal vlak.

  • Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik
  • Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier
  • Innovaties op product-, concept- en bouwniveau

De fietsenwerkplaats en koffiebar brengen leven en sociale controle aan Het Plein. Door het gebouw alzijdig vorm te geven, te zorgen voor een riante verblijfsplek op de zon en de koffievoorziening langgerekt aan Het Plein te leggen is een fietsenpaviljoen gemaakt, waar mensen elkaar makkelijk ontmoeten en waar het prettig is om te verblijven. Waar eerst een kale plek was, is nu een fijne verblijfs- en ontmoetingsplek ontstaan die de leefbaarheid en de sociale cohesie van de omgeving versterkt.