Skip to main content
ipv Delft, Henk Snaterse mouse

Fiets- en voetgangersbrug Hovenring

Eindhoven

De Hovenring is een fietsrotonde boven de drukke Heerbaan. De brug vormt met haar 70 m hoge pyloon en cirkelvormig brugdek een nieuw landmark voor de Lichtstad.

Projectgegevens

Locatie Heerbaan/Meerenakkerweg, Eindhoven
Opdracht Gemeente Eindhoven, Eindhoven
Architectuur ipv Delft, Delft
Constructief Ontwerp ipv Delft, Pieters Bouwtechniek en Witteveen+Bos, divers
Uitvoering BAM Civiel ZuidOost, Beek
Staalconstructie Victor Buyck Steel Construction, Eeklo

Algemene projectomschrijving

De gemeente wilde een nieuwe ongelijkvloerse kruising voor fietsers. Al snel bleek een rotonde het optimum tussen route en vorm. Een aantal varianten is beschouwd, waaronder een zelfdragende ring, een boogbrug en diverse pyloonbruggen. De combinatie van pyloon en cirkelvormig brugdek sloot in vormtaal goed aan op het nabijgelegen Evoluon en de twee andere landmarks op de toegangswegen van Eindhoven: de lichtnaald aan de Beukenlaan en de fontein op het Floraplein.
De beschikbare ruimte voor de hellingbanen is beperkt door de bebouwing en wegenstructuur. Om die reden is het kruisingsvlak verdiept aangelegd waarmee het hoogteverschil ±1,5 m bedraagt.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De brug bestaat in hoofdzaak uit een 70 m hoge stalen pyloon waaraan met 24 stalen tuien (locked coil) een uitkragend cirkelvormig stalen dek (doosconstructie) met een buitendiameter van 72 m is opgehangen. Het dek is gebalanceerd met een stalen ballastring gevuld met beton. M-vormige stabiliteitsverbanden, bestaande uit stalen trek- en duwstaven, houden de brug op zijn plaats.
De standaardmanier om tuien met een een pyloon te verbinden (met vork en schetsplaat) zou bovenaan de pyloon een druk en rommelig beeld opleveren. Daarom is een speciaal conische aansluiting ontworpen die zich grotendeels binnen het volume van de pyloon bevindt. Ook voor de steunpunten is een oplossing bedacht van twee uit massief staal gedraaide sigaarvormige drukstaven die samen een V vormen met aan de buitenzijde daarvan twee trekstangen, waardoor uiteindelijk een M-vormig steunpunt ontstaat.
Verder heeft het brugdek een doosconstructie waarbij ribben op 332 mm h.o.h. zowel aan de onder- als bovenplaat zijn gelast. Behalve dat hiermee maximale slankheid wordt verkregen kan de constructie de krachten en vervormingen door ongelijkmatig verdeelde mobiele belastingen opnemen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Zowel door de bouwtijd als door de vorm van de constructie, was de bouw een serieuze klus. De bouwvolgorde is vooraf in een storyboard 3D uitgetekend om de bereikbaarheid van de lassen te garanderen. Ballastring en dek zijn elk in twaalf delen van 16 m in Eeklo (B) in elkaar gelast en via het Beatrixkanaal naar Eindhoven vervoerd. Ook de vier aanbruggen zijn op deze manier getransporteerd.
De pyloon is in twee delen aangevoerd en vervolgens liggend onder de brug in elkaar gelast. Twee kranen zetten de pyloon daarna overeind. De ring was al gereed, waardoor de pyloon direct na plaatsing kon worden afgespannen aan het brugdek en de M-vormige steunpunten. De brug is geconserveerd met een verfsysteem uit de maritieme sector op basis van een zinkhoudende primer dat naar verwachting ten minste twintig jaar meegaat.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Duurzaamheid

Materiaalgebruik (efficiëntie)

Door aanrijdportalen te plaatsen op de wegen die naar het onderliggende kruispunt leiden, zijn vele tonnen staal bespaard. Het brugdek zelf hoeft nu immers niet bestand te zijn tegen aanrijdingen.
Bouwwerkzaamheden zoals het afgraven van het kruispunt en het aanbrengen van een deel van de fundering voor de pyloon en steunpunten konden plaatsvinden terwijl het verkeer nog gebruik maakte van het kruispunt.

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau