Skip to main content
mouse

Bedrijfsgebouw Fokker 7

Oude Meer, Schiphol-Oost

Op het voormalige bedrijfsterrein van vliegtuigfabrikant Fokker, op Schiphol-Oost, wordt een luchthavengebonden logistiek park ontwikkeld. Bij volledige realisatie kan het Fokker Logistics Park ruimte bieden aan 227.000 m2 aan logistiek en bedrijfsgebouwen. Fokker 7 is de laatste ontwikkeling: een multifunctioneel gebouw met circa 17.500 m2 bvo dat modulair is ontworpen en volledig demontabel wordt geconstrueerd volgens de Cradle to Cradle-filosofie.

Projectgegevens

Locatie Fokkerweg 300, Oude Meer, Schiphol-Oost
Opdracht AFBP cv / Delta Projectdevelopment, Hoofddorp
Architectuur OPL, Utrecht
Constructief Ontwerp Aveco de Bondt, Holten
Uitvoering Systabo, Enschede
Staalconstructie Van den Brink, Barneveld

Algemene projectomschrijving

Fokker 7 is 'het eerste logistieke C2C-gebouw ter wereld' en bestaat uit een logistieke hal met twee verdiepingen die volledig flexibel kunnen worden ingedeeld. Door de modulaire bouwwijze is het pand geschikt voor multi-tennant gebruik en kan het gebouw op maat van de huurder(s) worden ingericht ('Built To Suit').

Een van de belangrijke kenmerken van de Cradle-to-Cradle-filosofie in de constructie is 'design for disassembly'. Met andere woorden: de constructie is zo opgezet dat die compleet demontabel is.

Fokker 7 is gerealiseerd door AFBP cv, een samenwerkingsverband tussen Delta Development Group, VolkerWessels en Reggeborgh Groep.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De constructieve opzet van de hal is relatief eenvoudig en gangbaar, maar (droge) bouwmethodiek en toepassing van courante handelsprofielen garanderen dat het constructiestaal in een mogelijk volgend 'leven' is her te gebruiken voor meerdere doeleinden.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De staalconstructie, dak- en wandbeplating alsmede de technische installaties zijn zo ontworpen dat alles compleet demontabel is. Daardoor is anders omgegaan met de dimensionering, het gewicht van de constructieve elementen, de staalverbindingen (gebout), de lasverbindingen (geminimaliseerd) en de dak- en gevelbeplating (geschroefd in plaats van geschoten.

Installaties worden niet ingestort in beton, weggewerkt achter bouwkundige koven, maar blijven zoveel mogelijk in het zicht en/of zijn makkelijk bereikbaar.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Maximaal doorvoeren van design for disassembly uitgangspunten

Bijzondere aspecten uitvoering

Veel montage op de bouw (boutverbindingen).

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

In te delen in meerdere units, flexibele indelingen zijn mogelijk. Het gebouw staat nu in Oude Meer, door DFD-aanpak mogelijk later ergens anders in Nederland.

Duurzaamheid

Meer dan 30 jaar.

Materiaalgebruik (efficiƫntie)

Minimalisatie van de kilo's.

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

Opdrachtgever stelt tijdens de realisatie (donker) groene stroom ter beschikking.
Het gehele energiezuinige ketenpark, verzorgd door de materieeldienst van VolkerWessels, wordt gekenmerkt door onder meer isolerende beglazing, lichtsensoren, klokthermostaten en waterbesparende voorzieningen in toilet, was- en kleedruimten.
Tijdens het gebruik wordt ook gebruik gemaakt van (donker) groene stroom. Tevens is men nog bezig om een zonnepark op het dak te realiseren, waarmee in het ontwerp rekening is gehouden.

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

Om de huurders van het park zo min mogelijk overlast te bezorgen tijdens de bouw is met de parkmanagers een draaiboek opgesteld. Deze is tijdens de verschillend overlegrondes (engineering, planning en uitvoering) uitvoerig besproken en tijdens de bouw gehandhaafd.Tevens is hoofdaannemer Systabo aangesloten bij Bewuste Bouwers en zijn ook deze richtlijnen in acht genomen.

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau

1ste C2C distributiecentrum ter wereld.
1ste opzet material banking.